ارکان موفقیت یک گروه وب

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

ارکان موفقیت یک گروه وب،چه نکاتی در موفقیت یک گروه وب نقش دارند؟

فرض کنید شرکت و یا سازمان شما قصد طراحی وب سایت و پیاده سازی آن را داشته باشد. کار را از کجا شروع و در چه نقطه ای به انتها می رسانید؟ برای طراحی و پیاده سازی به چه امکاناتی نیاز دارید؟ در صورت نیاز به سازماندهی یک گروه کاری به چه تخصص ها و یا توانمندهایی نیاز خواهید داشت؟ معیار انتخاب افراد جهت مشارکت در گروه چیست و این معیار تا چه میزان متأثر از یک پشتوانه علمی است؟ هر گروه وب دارای الزامات و محدودیت های مختص به خود برای تقسیم وظایف، مسئولیت ها و پیاده سازی فرآیندها در جهت طراحی وب سایت و پیاده سازی آن است.
عناوین رسمی، شرح وظایف و ساختار گزارش دهی می تواند بسیار متغیر باشد. یک گروه وب موفق در یک چیز با یکدیگر مشترک هستند و آن هم وجود مجموعه ای کامل از توانمندی ها و تخصص های مورد نیاز در ساختار گروه و فرآیندهای مربوطه است. تمامی مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز را می توان در ۹ رکن مهم خلاصه کرد. در یک گروه موفق، می توان به سرعت جایگاه و موقعیت هر یک از افراد گروه را نسبت به ارکان اصلی تعیین و مشخص نمود که چه زمانی این پتانسیل ها و توانمندی ها در عمل و در مراحل طراحی وب سایت و پیاده سازی مفید واقع می شوند (توجیه علمی و فنی وجود یک شخص در گروه).
در صورتی که طراحی وب سایت و پیاده سازی آن در تحقق اهداف از قبل تعیین شده خود با مشکل مواجه و عملاً دستیابی به آنها دور از دسترس قرار گیرد، علت آن را می بایست در حذف یکی از ارکان مورد نیاز در ساختار گروه و یا فرآیندها جست وجو کرد.

● ارکان نه گانه یک گروه وب کاری

– بررسی نیاز کاربران (User research): طراحی کاربر محور بدین معنی است که بدانیم نیاز کاربران چیست. چگونه فکر می کنند و رفتار آنان به چه صورت است. بررسی نیاز و خواسته کاربران، ما را قادر می سازد که یک وب سایت متناسب با نیاز کاربران را به درستی طراحی و پیاده سازی نمائیم.
– استراتژی سایت (Site strategy): تعریف اهداف سایت، یکی از مهم ترین مراحل در چرخه طراحی وب سایت و پیاده سازی آن است که به مهارت های خاص خود نیاز دارد. رسیدن به یک نقطه مناسب در خصوص اهداف سایت، نحوه اولویت بندی اهداف مختلف و ارزیابی موفقیت یک سایت جملگی موضوعاتی هستند که می بایست توسط استراتژی سایت تبین گردند.
– استراتژی تکنولوژی (technology strategy): وب سایت ها از لحاظ بکارگیری فناوری پیچیده بوده و این پیچیدگی می تواند همواره وجود داشته باشد. شناسایی استراتژی به کارگیری فناوری ها برای یک سایت (شامل پلت فرم، استانداردها، فناوری ها و نحوه قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر)، برای موفقیت یک سایت و اجتناب از اشتباهات گزاف، بسیار حائز اهمیت و ضروری است.
– استراتژی محتویات (Content strategy): محتویات، اغلب علتی است که کاربران را راغب به مشاهده وب سایت شما می نماید. چه محتویاتی می بایست ارائه شود تا انتظار کاربران تأمین گردد؟ چه میزان محتویات مناسب است؟ شکل و یا فرم ارائه محتویات می بایست به چه صورت باشد؟ قبل از این که بتوان محتویاتی را تولید کرد، لازم است که به سؤالات فوق که مبانی و یا اصول استراتژی محتویات را مشخص می نماید، پاسخ داده شود.
– طراحی مستقل از طراحی فیزیکی و ملاحظات فنی (Abstract Design): طراحی معماری اطلاعات و تعاملات، اهداف استراتژیک را به یک فریم ورک مفهومی در جهت استفاده کاربر ترجمه می نماید. طراحی فوق در فرآیند پیاده سازی وب دارای جایگاه و ارزش خاص است.
– پیاده سازی تکنولوژی (Technology Implementation): ایجاد یک سیستم فنی منوط به انجام مجموعه ای از فعالیت ها و دانش خاص است: زبان ها و پروتکل ها، کدینگ و اشکال زدایی، تست و ارزیابی. هر انداره که پیچیدگی یک سایت بیشتر باشد، بکارگیری مجموعه ای از پتانسیل ها در جهت بالفعل کردن اهداف سایت متناسب با استراتژی تکنولوژی ارزش بیشتری پیدا می کند.
تولید محتوا (Content Production): دانستن این که چه محتویاتی لازم است به تنهایی کافی نیست و می بایست بدانیم که چگونه آنها را تولید نماییم. جمع آوری اطلاعات خام و اولیه، نوشتن و ویرایش، جایگاه افراد در هیات تحریریه و تأیید نهایی یک مطلب جهت انتشار بر روی سایت، جملگی بخشی از فرآیند تولید محتویات را تشکیل می دهند.
– طراحی به هم پیوستن (Concrete design): قبل از این که abstract design بتواند یک رابط کاربر کامل را ارائه نماید، می بایست جزئیات مشخص تری از اینترفیس ها، نحوه به کارگیری امکانات و حرکت بین آنها، طراحی اطلاعات و ویژوال، مشخص گردد. پرداختن به موارد فوق در این مرحله انجام می گیرد.
– مدیریت پروژه (Project management): نقطه ای که تمامی توانمندی های تاکتیکی را با یکدیگر ترکیب تا نیروی محرکه لازم به منظور هدایت پروژه به سمت جلو را تامین نماید، مدیریت پروژه است که انجام صحیح و علمی آن مستلزم بکارگیری مجموعه ای از مهارت ها است. رعایت نکردن اصول علمی در این بخش، عدم اتمام و تکمیل فعالیت ها در بازه زمانی تعریف شده و افزایش هزینه ها را به دنبال خواهد داشت.
– بکارگیری ارکان نه گانه در عمل همان گونه که در بخش قبل اشاره گردید برای طراحی وب سایت و پیاده سازی آن به مجموعه ای از مهارت ها نیاز است که آنها را به نه رکن اصلی تقسیم کردیم. آیا این بدان معنی است که هر گروه وب مجبور است از حداقل نه نفر برای نه رکن اشاره شده استفاده نماید؟ پاسخ به سؤال فوق منفی است چرا که همواره این احتمال وجود دارد که در گروه افرادی با قابلیت های چندگانه وجود داشته باشد. این موضوع در خصوص توانمندی های استراتژی ملموس تر و از مصداق بیشتری برخوردار است.
به عنوان نمونه، شخصی با قابلیت های فراوان در پیاده سازی فناوری ها می تواند در بسیاری موارد در خصوص استراتژی فناوری نیز در گروه مورد استفاده قرار گیرد. از طرف دیگر، سازمان های زیادی به این باور رسیده اند که برای تأمین یکی از توانمندی های مورد نیاز در گروه وب ممکن است به وجود چندین فرد نیاز باشد. (خصوصاً در خصوص ارکان تاکتیکی). در اکثر موارد نحوه سازماندهی گروه وب و فرآیندها به شرایط خاص یک سازمان بستگی دارد. ولی با تمرکز بر روی ارکان اشاره شده و انتخاب افراد متناسب با ساختار فوق، این اطمینان ایجاد خواهد شد که هیچیک از پتانسیل های مورد نیاز و تأثیرگذار در موفقیت یک سایت را از دست نداده ایم.
http://aftab.ir/images/article/break.gif

محمد کرامتی
دنیای کامپیوتر و ارتباطات

اخبار فن‌آوری اطلاعات ایتنا ( www.itna.ir )

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟