بازاریابی ویروسی در اینترنت

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

بازاریابی ویروسی در اینترنت

اینترنت مکان‌ بسیار مناسبی برایی تجارت‌ می باشد و تجارت‌ امکان‌ پذیر نیست‌ جز با بازاریابی، اینترنت‌ نیز روش های بازاریابی مخصوص‌ به‌ خود را دارد و مزایای آن‌ نسبت‌ به‌ بازاریابی سنتی در از بین‌ بردن‌ فاصله‌ های مکانی و زمانی، ارائه‌ اطلاعات‌ کامل‌ به‌طور ۲۴ ساعته‌ و در تمامی روزهای هفته، ارتباط‌ مستقیم‌ و دو طرفه‌ با کاربر، دریافت‌ نظرات‌ از مشتری و یا پاسخ‌ فوری به‌ او می باشد.

یکی از موثرترین‌ روش های بازاریابی مستقیم‌ در اینترنت، بازاریابی ویروسی ‌Viral ” Marketing” می باشد.

درواقع‌ مانند ویروس‌ خود را تکثیر می کند و منتشر کننده‌ آن‌ مشتری می باشد. یکی از اصول‌ اساسی، در این‌ نوع‌ بازاریابی این‌ است‌ که‌ هر مشتری با هر بار استفاده، بی اختیار فروشنده‌ محصول‌ می شود.

در دنیای واقعی هر عطسه‌ در هوا ۲میلیون‌ ذره‌ پخش‌ می کند، این‌ مطلب‌ در فضای دیجیتالی بسیار جالب‌ است. برای مثال‌ نرم‌افزار TUMBLEWEED مستندات‌ و روزنامه‌ ها را از طریق‌ پست‌ الکترونیک‌ با امنیت‌ بالا ارسال‌ می کند و در هر نامه‌ یک ‌LINK به‌ پایگاه‌ مربوطه‌ وجود دارد. این‌ مدل‌ را می توان‌ در محصولات‌ مختلف‌ اینترنتی به‌کار برد ولی‌ موثرترین‌ آن‌ پست‌ الکترونیک‌ است.

در سال‌ ۱۹۹۶،SABEER BHATIA وJACK SMITH پیشگامان‌ محصول‌ پست‌ الکترونیک‌ تحت‌ وب‌ به‌ صورت‌ مجانی بودند.

نام ‌VIRAL MARKETING اولین‌ بار توسط‌ روزنامه ‌NETSCAPE از انتشارات‌ DFJ- DRAPR FISHER JURVESON در سال‌ ۹۷ استفاده‌ شد.

پایگاه ‌HOTMAIL یک‌ نمونه‌ بسیار عالی‌ از بازاریابی ویروسی‌ است‌ و به‌طور شگفت‌انگیزی‌ نسبت‌ به‌ هر شرکت‌ دیگری‌ در دنیا رشد کرد، حتی‌ سریعتر از اینترنت‌ و چاپ.
ایده‌ اصلی‌ این‌ نوع‌ بازاریابی از مدل‌ استفاده‌شده‌ توسط‌HOTMAIL در سال‌ ۹۶ آمده‌ است. درHOTMAIL آقای‌TIM DRAPER شرکت‌ را وادار کرد که‌ هر پیغامی‌ که‌ از طریق‌ پست‌ الکترونیک‌ تحت‌ وب‌ فرستاده‌ می‌شود یک‌ اتصال‌ به‌ آدرس‌ پایگاه‌ وب‌ داشته‌ باشد به‌صورت: Get your free email at hotmail
‌ ‌تعداد مشترکین‌HOTMAIL ، در طی‌ ۱۸ ماه‌ از صفر نفر به‌ ۱۲ میلیون‌ نفر رسید و در حال‌ حاضر با هفتادوپنج‌ میلیون‌ کاربر فعال‌ در بیش‌ از ۲۲۰ کشور یعنی‌ حدوداً‌ یک‌ چهارم‌ کاربران‌ وب‌ رسیده‌ است‌ و بزرگترین‌ سرویس‌دهنده‌ پست‌ الکترونیک‌ در دنیا می‌باشد.

هرروزه‌ بیشتر از ۰۰۰/۱۰۰ مشترک‌ اضافه‌ کرده‌ است‌ ولی‌ در مقایسه‌ در دنیای‌ غیر دیجیتالی برای‌ مثال‌ در صنعت‌ چاپ‌ در چند سال‌ اول‌ حدود ۰۰۰/۱۰۰ مشترک‌ داشته‌ است.
‌ ‌البته ‌HOTMAIL از روشهای‌ دیگر بازاریابی نیز استفاده‌ کرده‌ است‌ برای‌ مثال‌ در سایتهای‌ پرترافیک‌ زیادی، لینک‌”FREE EMAIL” را دارد ولی‌ از آن‌ طریق‌ اعضای‌کمی‌ راجذب‌ کرده‌ است. بازاریابی ویروسی‌ علاوه‌ بر جذب‌ کاربران‌ مزایای‌ زیادی‌ دارد از جمله:

‌ هر مشتری یک‌ توزیع‌ کننده‌ محصولات‌ است‌ بدون‌ آنکه‌ مبلغی‌ دریافت‌ کند.

بازاریابی ویروسی کانال‌ توزیع‌ جدیدی‌ را برای‌ برنامه‌های‌ کاربردی‌ اینترنتی‌ فراهم‌ می‌کند. برای‌ مثال‌ نرم‌افزارهایی‌ که‌ تا ۳۰ روز مجانی‌ می‌باشند توسط‌ کاربران‌ به‌ دوستان‌ منتقل‌ می‌شود. همچنین‌ کاربران‌ می‌توانند نرم‌افزارهای‌ فوق‌ را به‌ پایگاههای‌ دلخواه‌ خود جهت‌ فروش‌ و یا پیاده‌سازی، انتقال‌ دهند و به‌این‌ ترتیب‌ شبکه‌ توزیع‌ خوبی‌ برای‌ نرم‌افزارها ایجاد می‌شود.

‌ بازاریابی ویروسی بسیار قوی‌تر از سایر تبلیغات‌ است‌ چون‌ از طرف‌ یک‌ دوست‌ می‌رود و همچنین‌ نشان‌ می‌دهد که‌ نرم‌ افزار به‌درستی کار میکند. بنابراین‌ مانند ویروس‌ خیلی‌ سریع‌ همه‌گیر می‌شود.

انرژی‌ زیادی‌ در اینترنت‌ نهفته‌ است‌ و این‌ قابلیت‌ را به‌ آن‌ می‌دهد که‌ هرکس‌ می‌تواند ناشر باشد. عجیب‌ نیست‌ که‌ کتابفروشی‌ آمازون‌ مشتریان‌ خود را تشویق‌ می‌کند که‌ به‌ دوستان‌ خود کتاب‌ هدیه‌ کنند. در بسته‌ای‌ که‌ برای‌ گیرنده‌ می‌فرستد تبلیغات‌ خود را نیز ارسال‌ می‌کند.‌ ‌همچنین‌ وقتی‌ از ISHIP.COM یک‌ بسته‌ فرستاده‌ می‌شود گیرنده‌ مزایای‌ISHIP را در آگهی‌ که‌ به‌همراه‌ آن‌ فرستاده‌ شده‌ است‌ را مطالعه‌ می‌کند و ممکن‌ است‌ مشتری‌ شود.

هزینه‌ بازاریابی در این‌ روش‌ بسیار کمتر از سایر روشها استHOTMAIL . در ۵/۱ سال‌ اول‌ حدود ۰۰۰/۵۰ دلار هزینه‌ کرده‌ است‌ ولی‌ در مقایسه‌ سایت ‌JUNO که‌ رقیب‌ آن‌ است‌ حدود ۲۰ میلیون‌ دلار هزینه‌ کرده‌ است. در حالی‌ که‌ در نصف‌ زمان‌ صرف‌ شده، کاربران‌ جذب‌ شده‌ درHOTMAIL سه‌ برابرJUNO می‌باشد.

از دیگر مزایای‌ این‌ نوع‌ بازاریابی جمع‌آوری‌ اطلاعات‌ کاربران‌ است. هر مشترک‌ HOTMAIL، بدون‌ استثناء فرمی‌ از اطلاعات‌ شخصی و شغلی را پر کرده‌ است‌ که‌ اطلاعات‌ آن‌ در تحقیقات‌ بازاریابی بسیار ارزشمند است. در تجارت‌ یکی‌ از مراحل‌ مهم‌ کار، عضوکردن‌ کاربران‌ است. کاربر اعتماد می‌کند که‌ اطلاعات‌ شخصی‌ خود را قبل‌ از استفاده‌ از امکانات‌ پایگاه‌ در اختیار آن‌ بگذارد. در واقع‌ چیزی‌ که‌ این‌ مانع‌ را از بین‌ می‌برد بازاریابی ویروسی‌ است.

‌ در شرایط‌ فیزیکی، هنگامی‌ که‌ یک‌ مطلب‌ از یک‌ نفر به‌ نفر دیگر منتقل‌ می‌شود اطلاعات‌ به‌طور یکسان‌ منتقل‌ نمی‌شود ولی‌ در اینترنت‌ دقیقاً‌ عین‌ مطلب‌ منتقل‌ می‌شود. نمونه‌ آن‌ استفاده‌ از پست‌ الکترونیک‌ است.
‌ ‌تعبیر دیگر از بازاریابی ویروسی‌ این‌ است‌ که‌ مردم‌ تجربه‌های‌ خود را به‌ دیگران‌ می‌گویند. برطبق‌ تحقیق‌ORCI
(OPINION RESEARCH CORPORATION INTERNATIONAL) هر نفر تجربه‌ خریدONLINE خود را به‌طور متوسط‌ به‌ ۱۲ نفر دیگر می‌گوید.این‌قدرت‌بازاریابی‌ویروسی‌رانشان‌می‌دهد.
‌ ‌روشهای‌ دیگری‌ نیز در بازاریابی ویروسی‌ وجود دارد. مثلاً‌ مشتریان‌ را تشویق‌ کنیم‌ به‌ سایرین‌ کالای‌ ما را بفروشند و با فروش‌ تعدادی‌ مشخص‌ درصدی‌ از مبلغ‌ را دریافت‌ کنند.

‌در روش‌ دیگر، برای‌ مثال‌ پایگاه‌AllAdvantage.com ، به‌ مردم‌ برای‌ مشاهده‌ تبلیغات‌ پول‌ پرداخت‌ می‌کند. کاربران‌ این‌ پایگاه‌ در طی ۲ هفته‌ از صفر نفر به‌ ۰۰۰/۷۵۰ نفر رسید و خیلی‌ سریعتر ازHOTMAIL رشد کرد.
‌ ‌پرداختن‌ کامل‌ به‌ بازاریابی ویروسی از وقت‌ این‌ مقاله‌ خارج‌ است‌ و صرفاً‌ آشنایی‌ با آن‌ مدنظر بوده‌ است.

منبع: http://www.imi.ir/tadbir/tadbir-121/NetReport-121/2.asp

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟