یک وبلاگ خوب با یک طراحی بهتر

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

یک وبلاگ خوب با یک طراحی بهتر

وبلاگ محیطی برای خواندن مطالب، یادداشت های روزانه و نظرات نویسندگان آن است به سریعترین و ساده ترین حالت و نه محلی برای نمایش خلاقیت نویسنده در بکارگیری جلوه های بصری جاوا اسکریپت، یا توانایی او در فلش و ایجاد نوشته های متحرک. این تعریفی صحیح از وبلاگ است و خوانندگان نیز همین انتظار را دارند.
مهمترین عنصر یک وبلاگ مطالب و یادداشت های نویسندگان است و در طراحی قالب هدف آن است که مطالب در واضح ترین و مناسبترین شکل و با سرعت برای خوانندگان قابل دسترس باشد.
یکی از مزیت هایی که در بسیاری از ابزارها و برنامه های ساخت وبلاگ در نظر گرفته شده است فراهم کردن امکان ایجاد قالب جدید و یا تغییر قالب وبلاگ است.
قالبها، شکل، مکان، ‌رنگ و نحوه نمایش مطالب ویا دیگر عناصر وبلاگ را در صفحات وبلاگ تعیین می کنند. آنها کمک می کنند که کاربران این ابزارها و نویسندگان وبلاگ بدون درگیری با مسائل و مشکلات برنامه نویسی امکان اعمال سلیقه خود را در نحوه نمایش وبلاگ خود را داشته باشند.
از نظر فنی قالب ها از کدهای HTML که تعیین کننده شکل و رنگ صفحات وبلاگ است و همچنین کدها و تگهای بخصوصی که مکان و شیوه تکرار عناصر وبلاگ را تعیین میکند تشکیل شده است و معمولا هر ابزار ساخت وبلاگ (مانند بلاگفا، بلاگر و یا MT) از تگها و کدهای مخصوص خود استفاده میکند.
تگهای موجود در قالب وبلاگ ها جدا از آنکه در کدام ابزار مورد استفاده قرار میگیرند برای دو هدف در نظر گرفته شده است.تعدادی از تگها تعیین کننده مکان عناصر غیر تکراری وبلاگ هستند مانند عنوان وبلاگ،توضیحات ،‌ایمیل و یا آدرس صفحات آرشیو و تعدادی دیگر تعیین کننده نحوه نمایش عناصر تکرار شده در وبلاگ هستند (مانند متن، تاریخ و یا نویسنده مطالبی که پست می‌شوند).
هر فردی می تواند با کمی حوصله و یا کمک از برنامه هایی مانند فرانت پیچ قالبی مناسب و دلخواه برای وبلاگ خود ایجاد کنند و یا حتی قالبی را که طراحی کرده در اختیار دیگران نیز قرار دهد و البته آشنایی با کدهای HTML و یا برنامه های طراحی صفحات HTML مانند فرانت پیچ کمک بزرگی در این زمینه خواهد بود.
اما جدا از آنکه شما فردی تازه کار و یا حرفه ای هستید نکات و اصولی وجود دارند که رعایت آنها می تواند شما را پیاده سازی و یا انتخاب قالبی جدید برای وبلاگتان یاری کند.در زیر به برخی از نکات اشاره خواهد شد.

● هر چیزی جای خودش!

خوانندگان با پیش فرضهایی وارد وبلاگ ها می شوند، آنها انتظار دارند یادداشتها را در جای مورد نظرشان پیدا کنند و یا لینک آرشیو و یا تماس را در بالا و یا در کنار یادداشتهای وبلاگ پیدا کنند.پس هنجار شکنی نکنید و خواننده را آزار ندهید.استفاده از فریمها ، مجبور کردن او برای اسکرول آنهم برای مطالب کوتاه یا مجبور کردن او به کلیکهای اضافی شاید شکلی نو به قالب وبلاگ شما بدهد اما این نوآوری محبوب اکثرخوانندگان نیست.سعی کنید با کمک رنگها،‌جداول و یا دیگر تگها و کدهای HTML عناصر موجود در وبلاگ را به شکلی جدا کنید که خواننده حتی با نگاهی آنها را تشخیص می دهد.
از فرمت مناسب هم برای یادداشتهای خود استفاده کند. برای مثال پخش مطلب در کل عرض صفحه خواندن آنرا سخت میکند و در حالیکه یادداشتهای با عرض کوتاه حتی اگر از طولی بیشتر برخوردار باشد رغبت را در خواننده برای دنبال و خواندن آن را افزایش میدهد.

● موتورهای جستجو، دوستداران وبلاگ شما

اگر می خواهید وبلاگی با خوانندهای بیشتر داشته باشید و اگر مایلید روزانه چندین خواننده جدید که احیانا در حال جستجوی کلمه ای در موتورهای جستجو بوده اند برای وبلاگتان پیدا کند. موتورهای جستجو را دوست داشته باشید و اجازه دهید آنها به راحتی صفحات آرشیو یادداشتهای وبلاگ شما را پیدا کنند . شما می توانید این کار را به لینک مستقیم به آنها در صفحه اصلی وبلاگ انجام دهید حتی اگر لازم شد لینک صفحات یادداشتهای ماههای اخیر را مستقیما در قالب وبلاگ اضافه کنید. همچنین دقت داشته باشید که لینکها مستقیم و بدون استفاده از جاوا اسکریپت باشد.

● نکات مفید برای طرحی یک وبلاگ

۱) تصویر کمتر، وبلاگ بهتر
اکثر وبلاگ ها توسط سرویسهای رایگان وبلاگ ایجاد می شوند و معمولا این سایت ها فضایی را برای قرار دادن تصویر در اختیار کاربران قرار نمی دهند از این رو برای نمایش تصاویر نیاز به قرار گرفتن آنها در سایتی دیگر است که این باعث افزایش درخواستها و کندی نمایش کامل وبلاگ خواهد بود.خوانندگان وبلاگ ها معمولا در هر روز تعداد زیادی وبلاگ را میخوانند و انتظار دارند وبلاگ به سرعت برای آنها به نمایش در آید.در این میان بایستی اشکالاتی که ممکن است برای سایت نگهدارنده تصاویر پیش آید را در نظر گرفت پس توصیه میشود قالب را بگونه ای طراحی و یا انتخاب کنید که کمترین نیاز را به تصاویر داشته باشد.
۲) جداول کمتر، سرعت بیشتر
جداول از متداول ترین عناصر بکار گرفته شده در صفحات HTML هستند. آنها یکی از مهمترین تگ های HTML برای فرمت بندی و شکل دهی صفحات بشمار میروند.برای مثال اگر بخواهید صفحه خود را به چند بخش تقسیم کنید یا برای ایجاد نوار رنگی که در گوشه صفحه بکار گیری تگهای جدول میتواند شما را به هدف نزدیک کند. اما جداول معایبی دارند. اول اینکه پردازش این کد و محتویات آن برای مروگر وقت بیشتری میگیرد و مهمتر اینکه اکثر مرورگرها تا دانلود کامل تمام متنها و دیگر دستورات HTML موجود در یک جدول صبر میکنند و سپس آنرا نمایش میدهند.برای مثال اگر شما صفحه وبلاگ خود را با جدول تقسیم بندی کرده اید و تمام مطالب ماه جاری را در سلولهای این جدول نوشته اید و یا حتی در جداولی در زیر مجموعه این جدول نوشته اید خواننده بایستی تا دانلود کامل تمامی مطالب ماه جاری صبر کند و البته گزینه بهتری نیز وجود دارد و آنکه در هنگامی که جدیدترین یادداشت نمایش داده شده است و خواننده مشغول خواندن آن است دیگر مطالب نیز به ترتیب دانلود و نمایش داده شوند. امروزه طراحان وب برای رسیدن به این مقصود بجای تگ Table از تگهای DIV و یا SPAN استفاده میکنند. این تگها اگرچه عملکردی دقیقا مانند جدوال ندارند. اما برای رفع بسیاری از نیازها مانند نوار رنگی در کنار مطالب وبلاگ و رنگی نمودن و یا تعیین مکان یک محدوده کارآمدتر و سریعتر از تگهای Table هستند.(برای مثال اگر مایلید مطالب هر پست در پس زمینه ای با رنگ متفاوت نمایش داده شوند تگ DIV همراه با STYLE نظر شما را تامین میکنند.)
۳) اکتیو ایکس و جاوا اپلت ممنوع!
دیگرحتی سایتهای اینترنتی نیز در استفاده از اکتیو ایکسها و جاوا اپلتها محتاط هستند. نمونه ای از اکتیو ایکس ها کنترل Media Player و یا حتی Real Audio هستند که امکان پخش موسیقی و کنترل آن توسط ویزیتور را در صفحه فراهم میکنند.دامنه استفاده از جاوا اپلتها بیشتر است ولی ایجاد افکتهای تصویری و چت از رایج ترین کاربردهای آنها هستند.اکتیو ایکسها جز در سیستم عامل ویندوز در سیستم عاملهای دیگر پشتبانی نمیشوند و همچنین در برخی موارد نمایش آنها با پیامها هشدار و یا حتی خطا برای ویزیتور همراه است که ممکن است او را خواندن وبلاگ شما منصرف کند.
جاوا اپلتها اگرچه مشکلات کمتری دارند اما مثلا در ویندوز XP بدون سرویس پک نمایش داده نمیشوند.
پس عاقلانه است که استفاده از آنها را در وبلاگ خود حرام اعلام کنید.
۴) جاوا اسکریپت ،‌تنها به میزان لازم!
صفحات سایت ها و وب شاید بتوانند بدون JavaScript زنده بمانند اما قطعا زندگی برای آنها سخت خواهد بود!جاوا اسکریتها برای کنترل ورودیهای کاربر ، حرکت و ایجاد افکت در عناصر صفحه و حتی افکتهای بصری(مانند بارش برف و گل در صفحه) بسیار مناسب هستند . بسیاری از سیستمهای نظرخواهی در وبلاگها نیز به نوعی وابسته به جاوا اسکریپت هستند. اما انتظار خوانندگان از وبلاگ چیزی جز مطلب جدید و یا لینک نیست آنها برای دیدن قدرت خلاقیت شما در کپی اسکریپتها برای ایجاد ساعت تعقیت کننده اشارگر ماوس و گل و برف باران صفحه وبلاگ شما را باز نمیکنند. اینگونه جلوه های بصری تنها برای کاربرات تازه کار جالب است و به دلیل تکراری بودن و همچنین عدم نیاز آنها در صفحه در وبلاگ شما خوانندگان و کاربران با سابقه تر را آزار میدهد بخصوص آنکه برخی از این جلوه ها خواندن مطالب وبلاگ را هم سخت میکنند.
۵) سازگاری ،‌مسئله ای که باید جدی گرفت
همه کاربران وب و یا خوانندگان وبلاگ شما از مروگر وب شما استفاده نمیکنند. آنها ممکن است کاربران سیستم عاملی به غیر از سیستم عامل کامپیوتر شما باشند و یا از نسخه ای متفاوت از مرورگر شما استفاده کنند و بدیهی است که درمیان ممکن ناسازگاری نیز پیش آید. آنچه در مرورگر شما خوانا و درست است ممکن است در مروگر دیگری کاملا به هم ریخته و ناخوانا باشد.
این ناسازگاری حتی در نسخه IE ۵.۵ و IE ۶ نیز وجود دارد.در بکارگیری Style ها دقت کنید بخصوص در فیلترها (Filter) که برای ایجاد افکتها برای متن و یا تصاویر استفاده میشود و فقط از فونتهایی استاندارد و معمول در همه سیستم عاملها استفاده کنید.اگر کاربر سیستم عامل ویندوز هستنید پیشنهاد میکنم با دانلود یک مروگر Mozilla که حجم کمی نیز دارد وبلاگ خود را در آن نیز ببینید.باز تاکید میکنم از بکار گیری فونتهای مانند ترافیک یا میترا و برخی فونتهای دیگر فارسی که تنها برخی کاربران آنرا دارند جدا خودداری کنید و یا حداقل یکبار هم وبلاگ خود را بدون آن فونتها نیز ببینید.
۶) موسیقی ، جذاب ولی آزار دهنده
گوش کردن یک موسیقی هنگان خواندن یک وبلاگ میتواند جذاب باشد. اما آیا خوانندگان هم با شما در انتخاب موسیقی هم سلیقه هستند؟آیا فکر کاربرانی که مثلا هنگام خواندن وبلاگ شما رادیو و یا موسیقی دیگری گوش میدهند را نیز کردید؟ آیا حدس میزنید اگر خواننده وبلاگ شما یک وبلاگ دیگر را که در آن نیز موسیقی بکار رفته باز کرده باشد چه حسی خواهد داشت؟پس به شرایط و سلیقه خوانندگانتان نیز توجه کنید یا حداقل به آنها رحم کنید!شما میتوانید موسیقی مورد علاقه خود را بصورت لینک به فایل آن (و نه گذاردن مدیا پلیر در صفحه) به خوانندگان وبلاگ پیشنهاد کنید.
۷) رنگ، آنها جان می بخشند و یا جان میگیرند!
تاثیر رنگ را بر خواننده جدی بگیرد. چه بسیار کسانی که هنگام اولین بازدید خود از یک وبلاگ تنها با نگاهی به طیف رنگی صورتی و یا قرمز و یا رنگهای شاد آن در فکر مونث بودن نویسنده افتاده باشند! رنگها میتواند سریعترین معرفی نامه برای شما و مطالب شما باشند پس از آنها استفاده کنید.
اما دقت داشته باشید که رنگهای متفاوت و به تعداد زیاد استفاده نکنید و همچنین هرگز از رنگهای تند در پس زمینه وبلاگ و یا مطالب آنها استفاده نکنید چرا که با وجود جذابیت اولیه خیلی زود چشمان خواننده را خسته و او را فراری میدهند.همچنین خوش سلیقگی خواهد بود اگر سعی کنید اکثر رنگها را از یک طیف انتخاب کنید مانند استفاده از رنگ آبی یا سبز با درجات مختلف روشنایی. یک مورد با اهمیت دیگر خوانایی و کمک به خواننده در تفکیک عناصر وبلاگ است .بسیار مهم است که متن نوشته شده با پس زمینه خود از نظر روشنایی متفاوت باشد حتی ممکن است همخوانی رنگها تشخیص مطالب را سخت و خواننده را مجبور به جستجوی کلمه به کلمه کند. شما میتوانید با رنگهای مناسب در پس زمینه و حاشیه مرز یادداشتهای هر روز ، تاریخ پست یادداشت و با بخش لینکها را مشخص کنید.
منبع:

http://www.parsidoc.ir/it/801-1388-06-16-11-58-08.html

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟