وبلاگ در مقابل وب‌ سایت

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

وبلاگ در مقابل وب‌ سایت

بازاریابی اینترنتی

شاید برای شما هم این پیش آمده باشد که بر روی اینترنت سایت وبی دارید اما می‌بینید که تعدادی از بازدید کنندگان یا دوستانتان وب سایت شما را اشتباهاً وبلاگ می‌نامند. مثلاً از شما می‌پرسند، آدرس وبلاگ شما روی اینترنت چه بود؟ یا اینکه مثلاً می‌گویند چه وبلاگ خوبی دارید! در صورتی که شما سایت‌تان را پیش یا حتی کمی بعد از مطرح شدن وبلاگ در جوامع اینترنتی (توسط Jorn Barger در ۱۹۹۷) ساخته‌اید و هدایت و راهبری آن را از آن زمان به بعد ادامه می‌دهید.

در این مقاله‌ی کوتاه قصد دارم کمی بیشتر در مورد وبلاگ ها و وب سایت ها، تفاوتها و تشابه‌های آنان بنویسم. بنابر این اجازه دهید، ابتدا از تشابه‌ها بگویم و بعد بپردازم به تفاوت ها. به عقیده من، لازمه‌ی ورود به گرداب گسترده‌ی گیتی و ادامه‌ی حیات در آن، این است که آگاهی داشته باشیم و سپس این آگاهی را هر چه سریعتر، به دیگران نیز انتقال دهیم، تا بتوانیم حرف همدیگر را بهتر درک کنیم و برای درک مفاهیم، وقت (این سرمایه‌ی گرانبهای فرار را) بیهوده از دست ندهیم
به عقیده‌ی بسیاری از فعالان اینترنتی، وبلاگ ها و وب‌ سایت ها در سه مقوله‌ی اساسی و مهم به هم شباهت دارند

۱) هر دو به عنوان راهی برای انتشار اطلاعات و داده‌ها بر روی اینترنت شناخته می‌شوند.
۲) هر دو توسط افرادی که به انتشار اطلاعات و داده‌هایشان بر روی اینترنت تمایل داشته باشند به راحتی می‌توانند بر روی اینترنت بروند.
۳) هر دو آدرس اینترنتی یا URL منحصربفردی برای آدرس‌دهی یا دسترسی بر روی اینترنت دارند. به این ترتیب، هر کسی که به اینترنت متصل باشد، می‌تواند به این حضورهای الکترونیکی بر روی اینترنت دسترسی داشته باشد.

البته در ایران و برخی از کشورها مثل کشور خودمان ایران، وبلاگ ها و وب سایت های متعددی برابر با قوانین (گاه شخصی! و من‌درآوردی) محلی، ایالتی یا کشوری فیلتر شده‌اند که خود جای بحث دارد اما اجازه دهید از این قضیه فعلاً بگذریم تا بعد ببینیم چه می‌شود! تمام تشابه‌ها بین وبلاگ و وب‌سایت در همین جا خاتمه می‌یابد.
اما تفاوتها، ببینید، یک نکته‌ی مهم که بگویم این است که من در اینجا قصد ندارم با برشمردن این تفاوتها یکی را بر دیگر ترجیح دهم یا آن تفاوت را به عنوان مزیتی برای یکی از آنها نام ببرم. این تفاوت‌ها وجود دارند و قصد ما این است که صراحتاً فقط این دو را از یکدیگر تفکیک کنیم، بدانیم و به دیگران بگوییم: وبلاگ پویا تر از وب سایت است.

یعنی اینکه افراد وبلاگنویس، خیلی راحت‌تر و بی دغدغه‌تر، می‌توانند محتوای وبلاگشان را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به روزرسانی کنند، اطلاعات، اخبار یا صرفاً متون خود را تازه کنند، این به روزرسانی، اصطلاحاً مهری از تاریخ و زمان وارد ساختن یا پست کردن اطلاعات را نیز به نمایش می‌گذارد. در وب‌ سایت‌ ها، – که معمولاً کمتر داینامیک یا پویا هستند – همیشه قرار بر این نیست که محتوای سایت (به صورتی دوره‌ای و از پیش تعیین شده) تغییر کند و اگر تغییر کند، نیازی به ذکر دقیق تاریخ یا زمان به روزرسانی نیست. از طرف دیگر، این به روزرسانی ها در وب‌ سایت‌ ها اکثراً در مورد صفحات است و نه اطلاعات و متون وارد شده یا پست هایی که به سیستم می‌شود. این مهمترین تفاوت است بین وبلاگ و وب‌ سایت.

تفاوت مهم دیگر این است که حتی با ابزارهای طراحی موجود در بازار، مثل DreamWeaver یا FrontPage و … برای طراحی و به روزرسانی وب‌سایتها لازم است که افراد از سطح دانش قابل قبولی برای استفاده از HTML و ASP و سایر زبانهای برنامه‌نویسی‌ (تحت وب) برخوردار باشند، چیزی که وبلاگنویسان کمتر درگیر آن می‌شوند چرا که میزبان وبلاگ تدابیری را اندیشیده است که کاربر وبلاگنویس به راحتی بتواند بی‌دغدغه متن و عکس و محتوای خودش را یا لینک‌های دلخواهش را بر روی وبلاگ قرار دهد.

اگر تجربه‌ی کار با وبلاگ را داشته باشید می‌دانید که فرمی برایتان تهیه شده است، راه اندازی را انجام می‌دهید، متن ورودی خود را در فیلد مورد نظر تایپ می‌کنید و یک دکمه‌ی انتشار یا Publish را که بزنید، متن برای وبلاگ پست می‌شود، متون به طور اتوماتیک بر حسب زمان، در بخشی از وبلاگ بایگانی می‌شود. داشتن دانش و تجربه‌ی کار با برنامه‌هایی مثل FTP یا دانستن زبان علامت‌گذاری HTML و … برای وبلاگنویسان، چندان ضروری نیست ولی برای کسانی که از این اطلاعات و دانش برخوردار باشند یک مزیت است و امری انتخابی و اختیاری است.

تفاوت دیگری که این دو با هم دارند در سرعت ایجاد ارتباطات، ساختن گروه‌ها و جوامع مجازی است. در وبلاگ‌ها با استفاده از امکانات ارسال کامنت Comments یا trackback ها و لینک‌ به سایت‌ها، جوامع بشری (مجازی) یا اصطلاحاً Community ها به سرعت شکل می‌گیرند و گسترش می‌یابند. در وب‌ سایت‌ ها هم امکان استفاده از انجمن‌ها یا تابلوهای اعلانات یا message Boardها نیز وجود دارد اما سرعت گسترش و نفوذ آنها به آنچه در وبلاگها دیده می‌شود نمی‌رسد.

از طرف دیگر، وب‌ سایت‌ ها اکثراً با اهداف تجاری یا صنفی شکل می‌گیرند، بوجود می‌آیند و هدایت و راهبری می‌شوند، کسب درآمد یا تبلیغات کالا و خدمات و ارتباط با مخاطبین هدف وب سایت و بازاریابی اینترنتی از اهداف اصلی شکل گیری وب‌ سایت‌ ها است، هدفی که به ندرت می‌توان در وبلاگ‌ها آن را دید. گو اینکه وجود وبلاگ ها و اهمیت عملکرد آنها در بالا بردن ترافیک سایتها و نیز بالا رفتن رتبه‌بندی در موتورهای جستجو امروزه امری قطعی و غیر قابل انکار است.

ما در وب‌سایت، قاطعانه می‌توانیم این را بگوییم که ترافیک بسیار خوبی را از وبلاگ‌ها می‌گیریم و این به دلیل ترافیک بالای مخاطبین دستچین شده‌ی بالقوه وبلاگها است. پس به این ترتیب ما این دو اصطلاح را از هم تفکیک می‌کنیم و یکی را جای دیگری به کار نمی‌بریم. امید که این اطلاعات مورد استفاده شما قرار گیرد. اگر آن را مفید دانستید URL این صفحه را برای دوستان خود فوروارد کنید تا به این ترتیب بتوانیم این اطلاعات و فرهنگ را بسط دهیم.

تابان خواجه نصیری منبع: webfaqt.com

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟