وب هاستینگ اختصاصی یا اشتراکی؟

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

وب هاستینگ اختصاصی یا اشتراکی؟

شرکت ارائه کننده خدمات وب هاستینگ شما میتواند متناسب با نوع خدماتی که ارائه میکند و سطح مسئولیت پذیری بهترین دوست و یا بدترین دشمن شما باشد! یک وب سایت موفق وابستگی شدیدی به نوع خدمات وب هاستینگ آن دارد و این مساله بسیار مهم است که شما بتوانید متناسب با نوع فعالیت و هدف مورد نظر سرویس مناسبی را برای حضور بر روی اینترنت انتخاب کنید.

مهمترین نکته این است که آیا نیاز و انتظار شما را یک سرویس وب هاستینگ که در آن وب سایت های مختلفی همراه وب سایت شما بصورت مشترک از یک سرور استفاده میکنند پوشش میدهد و یا حتماً نیاز است که از یک سرویس وب هاستینگ اختصاصی استفاده کنید؟ قبلا از هر کاری ابتدا به این پرسش پاسخ دهید.

● آدرس اختصاصی و اشتراکی

هر سروری که به اینترنت متصل است دارای یک IP منحصر به فرد است. این عدد منحصر به فرد شناسه ای است که برای دسترسی به سرویسهای موجود بر روی آن سرور در اینترنت از آن استفاده میشود. هیچ دو سروری در اینترنت نمیتوانند IP یکسانی داشته باشند ولی یک سرور میتواند با یک IP چندین سرویس به مشترکین ارائه کند بدین معنی که هم میتواند بعنوان یک سرویس دهند Email و هم سرویس دهنده Web عمل نماید. این آدرس با یک نام دامنه (Domain Name) نیز شناخته میشود و برای دسترسی به آن سرور هم میتوان از IP آن و هم نام دامنه استفاده نمود. با این کار کاربر میتواند برای دسترسی به محتویات وب سایت مورد نظرش درون مرورگر خود نام دامنه یا IP سرور را وارد کند.

در هاستینگ اشتراکی وب سایت شما همراه با چندین وب سایت دیگر بر روی یک سرور قرار دارند و سرور از روی نام دامنه قادر به تشخیص وب سایت مورد نظر بازدید کننده میباشد ولی در هاستینگ اختصاصی تنها وب سایت شماست که بر روی سرور قرار دارد و IP سرور شما با هیچ وب سایت دیگری به اشتراک گذاشته نمیشود.

بسیاری از سایت های کوچک و متوسط از نوعی از سرویس هاستینگ استفاده میکنند که به آن “Virtual Hosting” گفته میشود (همان هاستینگ اشتراکی) و در این نوع هاستینگ چندین وب سایت مشترکاً بر روی یک سرور قرار دارند و چون از یک سرور مشترک استفاده میکنند بنابراین از یک IP مشترک نیز برخورداند.

وب سایت های بزرگ و آنهایی که نیاز به سرویسی بسیار پایدار و همیشه قابل دسترس بدون کوچکترین ریسکی را دارند نمیتوانند از یک سرور اشتراکی استفاده کنند چراکه حجم ترافیک سرازیر شده از سوی چندین وب سایت خیلی سریع سرور را گرفتار خود میکند. این گونه وب سایتها نیاز به یک سرویس هاستینگ اختصاصی دارند و بسیاری از شرکت های ارائه کننده خدمات اینترنتی گزینه ها و تعرفه های جداگانه ای برای خدمات اختصاصی خود دارند. کدام یک از این سرویسها مناسب شماست؟ بگذارید نگاهی به معایب و مزایای هر یک داشته باشیم.

● با Virtual Hosting ریسک را به اشتراک بگذارید

بهترین چیز درباره Virtual Hosting قیمت بسیار پایین آن است. آنقدر که افراد حقیقی نیز با پرداخت ماهیانه یکهزار تومان میتوانند برای خود خانه ای بر روی اینترنت اجاره کنند! فاکتورهای گوناگونی در قیمت این سرویسها تاثیر دارند که مهمترین آن تکنولوژی مورد استفاده (سخت افزار و نرم افزار)، فضا، تعداد آدرسهای پست الکترونیک POP۳ و پهنای باند هستند و از ماهیانه یکهزار تومان تا بیست هزار تومان متغیر است.

چنانچه بودجه محدودی دارید و هزینه نگرانی عمده شماست در این صورت Virtual Hosting مناسب شما خواهد بود. اما مطمئن شوید که از مشکلات بالقوه آن آگاهی دارید:

▪️ همسایگان خود را بشناسید

به اشتراک گذاشتن IP با سایت های شناخته شده Spam و سایت های با محتوی Adult میتواند یک پرچم قرمز در برابر موتورهای جستجو باشد. سایت های Spam سعی میکنند با ارسال اطلاعات نادرست Ranking خود در موتور جستجو را افزایش دهند و بعضی از موتورهای جستجو نظیر Altavista برای مقابله با این سایت ها بطور کل IP آن را مسدود میکنند! با چنین سایت هایی بر روی یک سرور بودن خوشایند نخواهند بود پس حتماً مطمئن شوید که از کجا خدمات میگیرید و در صورت امکان سبک مشتریان شرکت ارائه کننده خدمات وب هاستینگ خود را بشناسید.

▪️ پاسخگویی کندتر سرور

یک سرور درخواست های مربوط به فایل را دریافت میکند و به ترتیب دریافت به هر کدام از این درخواست ها پاسخ میدهد. مثل ایستادن در صف بانک است که اگر جلوتر باشید سریعتر کارتان انجام میشود و اگر در انتهای صف باشید مدت زیادی را باید صبر کنید و گاهی هم منصرف میشوید!

از شرکت ارائه کننده خدمات هاستینگ خود سئوال کنید بر روی هر سرور چند وب سایت قرار دارد و هرکدام چه پهنای باندی در اختیار دارند. تعداد وب سایت های روی یک سروربه تنهایی مساله ساز نیست. اگر وب سایت شما مشترکا با یکصد وب سایت پر ترافیک بر روی یک سرور قرار داشته باشد زمان پاسخگویی این سرور بمراتب پایین تراز زمانی است که با دویست وب سایت که روزانه فقط چندین هیت دارد بر روی یک سرور باشد.

سرعت پایین پاسخگویی به پیشرفت سایت صدمه میزند و بازدیدکنندگان را فراری میدهد. در بسیاری از شرایط بازدیدکننده با خطاهای Time Out مواجه میشود! این ناپایداری میتواند موتورهای جستجو را نیز در برخورد با سایت شما دچار سردرگمی نماید و باعث شود نتایج مناسبی برای سایت شما جمع آوری نکنند.

▪️ افزایش ریسک فروپاشی (Crash) سرور

بسیاری از ارائه کنندگان خدمات وب هاستینگ سعی میکنند به نوعی فعالیت اسکریپتها بر روی سرور را محدود کنند و دلیل آن هم این است که اسکریپت هایی که بدون دقت و پختگی نوشته شوند میتوانند بسرعت منابع سرور را مورد استفاده قرار دهند و موجب کند شدن سرور و حتی فروپاشی (Crash) آن شوند.
وب سایت شما میتواند کند و یا غیر قابل دسترس شود و آن هم بدلیل یک کد مخرب توسط همسایه شما!

شاید با خواندن موارد فوق یک احساس ناامنی و نگرانی در شما بوجود آمده باشد ولی نگران نباشید اگر درباره شرکتی که خدمات هاستینگ ارائه میکند و مشتریان آن بررسی دقیقی انجام دهید شما حتی وقتی با صدها وب سایت دیگر مشترکاً بر روی یک سرور قرار داشته باشید مشکل خاصی پیش نخواهد آمد.

▪️ با یک سرور اختصاصی صاحب خانه خود باشید

سرورهای اختصاصی هزینه بالایی دارند ولی مزایا و امکانات بیشتری ارائه میکنند. با در اختیار داشتن یک سرور اختصاصی شما تنها سایت بر روی آن سرور هستید و IP اختصاصی و منحصر به فرد خود را دارید.

نگاهی به مزایا و امکانات یک هاستینگ اختصاصی داشته باشیم:

▪️ کنترل بیشتر

لازم نیست که نگران کدهای نادرست دیگران که میتواند باعث کند شدن و فروپاشی سرور شود باشید. اگر چنین اتفاقی افتاد تنها کسی که مسئول است و باید سرزنش شود خود شما هستید!

▪️ سرعت پاسخگویی بالاتر

از آنجا که فقط سرور به درخواست های ارسال شده به سایت شما پاسخ میدهد برای همین بازدید کنندگان لازم نیست در صف انتظار قرار بگیرند تا نوبتشان شود که صفحات و تصاویر سایت شما را ببینند.

▪️ راه اندازی و آرایش ساده تر

در این حالت استفاده از Anonymous FTP و SSL در صورتیکه سرور دارای IP اختصاصی باشد بسیار ساده خواهد بود البته با Virtual Hosting این کار غیر ممکن نیست ولی خیلی سخت تر است.

▪️ پهنای باند

استفاده از Virtual Hosting ما را ملزم به استفاده محدود از پهنای باند میکند و گذشتن از مرز مشخص شده مستلزم پرداخت هزینه آن است درحالیکه با در اختیار داشتن یک سرور اختصاصی فرض بر این است که به پهنای باند بالایی نیاز دارید که از یک سرور اختصاصی استفاده میکنید.

شاید مجموع امکانات یک سرور اختصاصی جالب باشد ولی در اغلب موارد هزینه آن را توجیه نمیکند و اکثر سازمان ها ترجیح میدهند از Virtual Hosting استفاده کنند که در بیشتر موارد این سرویس پاسخگوی نیاز خواهد بود ولی با این وجود موارد خاصی وجود دارد که مشتری نیاز به ارائه یک سرویس خاص به حجم بالایی از مشتریان دارد که نیاز به کنترل بیشتر بر روی سرور، پهنای باند بالا، دسترسی بیشتر و زمان خواب کمتر دارد. در این صورت استفاده از هاستینگ اختصاصی به صرفه خواهد بود.

شبکه فن آوری اطلاعات ایران (www.iritn.com)

 

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟