کاربرد پژوهشگر اینترتی گوگل

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

کاربرد پژوهشگر اینترتی گوگل

واشنگتن پست در مقاله اى نوشته جول آشنباک به کاربرد پژوهشگر اینترنتى گوگل و تحولات آینده آن پرداخته است. نوشته زیر خلاصه ای ست از این مقاله:

پژوهش در آینده

در روزگار پیش از وجود ابزارهای جستجوگر اینترنتى از قبیل گوگل اگر مى خواستیم در مورد موضوعى تحقیق کنیم باید به کتابخانه مى رفتیم، لابه لاى خطوط ریز کتاب هاى مرجع مى گشتیم، به میکروفیلم ها در مقابل نور نگاه مى کردیم، به نظریات تعداد اندکی متخصص و ادعا هاى غیر مستند این و آن گوش مى کردیم، به حدس و گمان متوسل مى شدیم، و بالاخره نادانى مان را مى پذیرفتیم.

امروز در پرتو روشنائى گوگل مى توانیم تاریکى آن دوران را ببینیم. احتمالا تاریخ نویسان به زودى دوران ماقبل گوگلى را عصر تاریکى نام خواهند گذاشت.

قبل از گوگل ابزار هاى جستجوگر دیگرى روى شبکه اینترنت وجود داشت که یاهو، آلتاویستا و لایکوس از آن جمله بودند. اما گوگل اولین جستجوگری است که کاربردش هم چون شبکه برق رسانى و لوله کشى آب شهر، بخشى از زیربناى جامعه شده است.

سه سال پیش “گوگل کردن” به عنوان یک فعل در فرهنگ لغات انگلیسى وارد شد و سال گذشته تارنماى گوگل با بیش از دویست میلیون مراجعه کننده در روز، از سایر رقبایش جلو افتاد.

گوگل به عنوان یک موسسه تجارى نیز از موفقیت کم نظیرى برخوردار بوده و ارزش سهام آن، در صورت ارائه به عموم، بیست میلیارد دلار تخمین زده شده است.

داستان موفقیت گوگل در فن آوری از داستان موفقیت تجارى آن جالب تر است. اگر بپذیریم که آگاهى قدرت مى آورد، باید قبول کنیم که گوگل با آسان کردن دسترسى به آگاهى، دنیا را تغییر داده است.

این انتقال به سادگى هم انجام نشده. کتابخانه کنگره آمریکا نزدیک به ٣٠ میلیون نسخه کتاب دارد که بسیارى از آنها هنوز به زبان کامپیوتری برگردانده نشده اند. هر چند کتابخانه دانشگاه ها امروز تعداد مراجعانشان بسیار کم است اما هنوز بخش وسیعى از منابع آنها یا روى شبکه اینترنت وجود ندارد. و یا فقط از طریق ابزار پژوهشى خاصى قابل دسترس است. این مشکل به زودى حل خواهد شد اما در حال حاضر سهم عمده اى از دانش بشر از این شبکه غایب است.

با این وجود آنچه در حال حاضر در اینترنت دست یافتنى است پهنه وسیعى را در برمی گیرد و امکان مقایسه اطلاعات را فراهم مى کند.

اما روش این پژوهش و عمق اطلاعاتى که در اختیار جوینده مى گذارد آن چیزى است که آینده این ابزار را تعیین خواهد کرد. روش کار گوگل در اساس این است که با نرم افزارهاى پر قدرتى که دارد، به سرعت شبکه را در مى نوردد و فهرستى از منابع مربوط ارائه مى کند.

این به شما امکان مى دهد که از نوعى ذهن دسته جمعى استفاده کنید. اینترنت شبکه اطلاعاتى وسیعى است و مزیت گوگل در این بوده که در این هیاهو ایجاد نظم کرده است.

قدم بعدى گوگل در این راه ارائه ابزارى براى پژوهش است که بتواند زمینه هاى مورد نظر و روش تحقیق آدم ها را بشناسد و نوعى کاوشگر خصوصى برایشان فراهم کند.

زمینه تحقیقات فعلى کمپانى آى بى ام ساختن نرم افزارى است که حین پژوهش بر روى شبکه اینترنت در پس زمینه کامپیوتر و بدون ایجاد مزاحمتى از رفتار هاى تحقیقى و زمینه هاى مورد توجه شما الگو بردارد و نوعى بدل ذهنى از مراجعه کننده بسازد که امکان محدود کردن منابع و تعمق در تحقیق را داشته باشد.

منبع: http://www.iritn.com

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟