جستجوگر رومیزی گوگل

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

جستجوگر رومیزی گوگل

شاید بسیاری از شما که هم اکنون مشغول خواندن این مقاله هستید قبلاً به جمع کاربران این ابزار جدید گوگل پیوسته باشید اما چنانچه آن را دریافت نکرده اید می توانید برای دریافت و نصب آن به آدرس http://desktop.google.com مراجعه کنید.

آنچه مسلم و قابل پیش بینی است این است که این ابزار جدید گوگل می تواند به سرعت عمومیت یافته و مورد استفاده کاربران اینترنت در سرتاسر دنیا قرار گیرد. با بکار گرفتن این جستجوگر جدید، کاربران کامپیوترها قادرند به همان سرعت و دقت که وب را جستجو می کنند کامپیوتر خود را مورد کاوش قرار دهند. همانطور که می دانید پیش از گوگل، کمپانی های دیگری از جمله مایکروسافت خبر داده بودند که در حال کار بر روی برنامه هایی که قادرند درون کامپیوتر های شخصی را جستجو کنند هستند و از سوی دیگر، بسیاری از رقبای جدی گوگل نیز دارند بر روی پروژه هایی مشابه کار می کنند، بنابراین خیلی واضح است که جستجوگر های رومیزی روندی تازه در تولیدات نرم افزاری شرکت های مطرح اینترنتی باشد و اگر از گوگل استفاده نکنید به هر حال رو به سوی یکی دیگر از شرکت های سازنده ی جستجوگر های رومیزی خواهید آورد. اما در این میدان رقابت، گوگل پیشتاز بود و در تازه ترین اقدام خود جستجوگری را منتشر کرد که می تواند بخشی از محتوای کامپیوتر کاربران و نیز برخی از رفتارهای قبلی آنان را فهرست یا اصطلاحاً index کند که از آن جمله می توان به فایل های متنی و نامه های الکترونیکی و حتی صحبت هایی که در نرم افزارهای ارسال کننده پیام های آنی IM یا صفحاتی که اخیراً بر روی اینترنت جست و جو کرده است اشاره داشت.

من معتقدم که با این اقدام گوگل به نوعی ما وارد عصر تازه ای از جستجو شده ایم که قطعاً با خود مسایل امنیتی تازه ای را پیش روی کاربران و طراحان و تحلیلگران موضوعات مرتبط با فن آوری اطلاعات و اینترنت قرار می دهد. جستجوگر جدید گوگل این بار کامپیوترهای شخصی را هدف قرار داده است و این قطعاً یک حرکت از پیش سنجیده شده برای رقابت با مایکروسافت بوده است که قبلاً وعده داده بود جستجوگر دقیقی را در ویندوز لانگهورن خود یعنی همان نسخه بعدی ویندوز قرار می دهد.

جستجوگر جدید گوگل که به آن نام Desktop Search داده اند بسیار سریع و ساده روی کامپیوتر کاربر نصب می شود. دریافت آن از اینترنت در کمتر یک دقیقه انجام می شود و بسرعت و بسیار راحت نصب می شود. در زمانی که با کامپیوتر کار نمی شود یا اصطلاحاً کامپیوتر به حالت Idle می رود شروع می کند به فهرست کردن یا Indexing محتویات کامپیوتر: به این ترتیب، نامه های الکترونیکی دریافت شده یا ارسال شده و فایل های Word و Excel و PowerPoint و حتی فایل های مشاهده شده بر روی وب با این جستجوگر جدید گوگل قابل دسترسی و جست و جو خواهند بود. گوگل برای این نوع جست و جو از صفحه اصلی گوگل که روی آن شمایل Desktop اضافه شده است استفاده می کند و اگر از طریق سایت گوگل به جستجو بر روی اینترنت بپردازید، جستجوگر شخصی و رومیزی گوگل ابتدا درون کامپیوترتان را جستجو می کند و نتایج حاصل از جستجوی اینترنتی را پس از اقلامی که از داخل کامپیوترتان یافته است نمایش می دهد. سرعت یافتن نتایج و نمایش آنها بر روی مانیتور واقعاً قابل تحسین است. شاید بسیاری از شما که هم اکنون مشغول خواندن این مقاله هستید قبلاً به جمع کاربران این ابزار جدید گوگل پیوسته باشید اما چنانچه آن را دریافت نکرده اید می توانید برای دریافت و نصب آن به آدرس http://desktop.google.com مراجعه کنید.

‌‏این نرم‌‏افزار فقط بر روی WINDOWS XP یا WINDOWS 2000 قابل نصب است و افراد می‌‏توانند به همان سادگی که خود موتور گوگل را بر روی اینترنت جست‌وجو می‌‏کنند, به جست‌جو در فایل‌‏های شخصی ذخیره شده بر روی کامپیوتر شان بپردازند.

برخی از کارشناسان معتقدند که این ابزار جدید و در عین حال رایگان گوگل ممکن است حریم شخصی و اینترنتی افراد را نقض کند. همه می دانیم که افراد، روی کامپیوترهایشان می توانند اطلاعاتی حساس، محرمانه یا فوق محرمانه داشته باشند و این افراد اصلاً دوست ندارند که این اطلاعات به دست افراد متفرقه و فضول بیافتد. رمز های ورود برای دسترسی به اطلاعات طبقه بندی شده و استفاده از سایت ها از جمله اطلاعاتی هستند که باید از آنها مراقبت به عمل آید. این موضوع با توجه به اینکه جستجوگر رومیزی گوگل تنها به محتویات محلی و درایو های محلی اکتفا نمی کند و در صورتی که کامپیوترتان به شبکه LAN متصل باشد محتویات آنها را نیز مورد فهرست بندی و جستجوی خود قرار می دهد بسیار حائز اهمیت و توجه است. شما می توانید به جستجوگر از قبل بگویید که چه مناطقی از درایوها را فهرست بندی نکند. یکی از کاستی های جستجوگر رومیزی گوگل این است که نمی توایند پوشه ها یا فولدرهای ساخته شده در Outlook Express را از فهرست شدن تفکیک کنید. کاری که با جستجو گر رومیزی Copernic Desktop Search امکان پذیر است.

ابزار جستجوی جدید عرضه شده از سوی شرکت گوگل نظرات کارشناسی مختلفی را به خود جلب کرده است. کارشناسان موتورهای جستجو معتقدند که این ابزار از همان الگوریتمی برای جستجو بهره می برد که در موتور جستجوی اصلی گوگل به کار گرفته شده است؛ اما برخی از کارشناسان سرعت سیستم عامل را بخصوص آنجا که لازم است یک tray icon دیگر به سایر آیکونهای موجود اضافه کند و نیز این موضوع که این برنامه جستجوگر می تواند سرعت عمل سیستم عامل ویندوز را کاهش دهد مد نظر قرار داده اند. برخی از متخصصان بر این باورند که جستجوگر جدید گوگل هر بار پس از اجرا هارد دیسکهای محلی و شبکه را اسکن و ایندکس می کند و این امر باعث کندی عملکرد دستگاه می شود.

همه بخوبی می دانیم که کمپانی های گوگل، یاهو و مایکروسافت در صدر بازار جستجوی اینترنتی قرار دارند. گوگل در این میان از مخاطبین و کاربران بیشتری برخوردار است و در حال حاضر با استناد به آخرین آمار و ارقام، محبوب ترین موتور جستجوی موجود می باشد. این شرکت ها درآمد های قابل توجهی را از لحاظ اخذ و نمایش تبلیغات درکنار ناحیه ی نمایش نتایج جستجو به دست می آورند و به همین جهت در یک رقابت تنگاتن و حیاتی برای حفظ و افزایش مخاطبین و کاربران خود هستند به همین لحاظ است که با سرعتی باور نکردنی در حال طراحی و عرضه ی محصولات و سرویس هایی جدید برای جلب نظر و توجه کاربران به خود می باشند. در این رقابت سرسام آور بین قول های اینترنتی گاه ممکن است منافع و از آن جمله، امنیت کاربران به خطر افتد. زمانی می گذرد و باگ های این سیستم ها خودی نشان می دهند و طراحان و سازندگان را به فکر بهبود سیستم هایشان می اندازند و این در فن آوری اطلاعات موضوع تازه ای نیست و گاه برای پیشرفت و توسعه لازم است، مسلماً گاهی بهای آن را کاربران آن برنامه ها می پردازند.

باید ببینیم که مایکروسافت در سیستم عامل Longhorn خود که قرار است آن را در سال ۲۰۰۶ وارد بازار کند چگونه با موضوع امنیت و جستجوی رومیزی برخورد خواهد کرد. مایکروسافت اعلام کرده است که جستجوی رومیزی خود را تا پایان سال میلادی جاری معرفی میکند. جالب است که در عرصه این رقابت های شانه به شانه شرکت Apple هم ساکت ننشسته است و اعلام کرده است که جستجوگر رومیزی خود را با نسخه بعدی سیستم عامل اش که Tiger نام دارد اوایل سال ۲۰۰۵ میلادی معرفی خواهد کرد.
منبع: تابان خواجه نصیری

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟