شاخه‌هاى طراحى گرافیک ۲

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

شاخه‌هاى طراحى گرافیک ۲

در اواخر قرن نوزدهم میلادى بر اثر تحولات مصور سازى و پیوند نزدیکى که بین نقاشى و چاپ برقرار شده بود، پدیدهٔ تازه‌اى موسوم به پوستر یا آفیش یا پلاکارد بوجود آمد. پوستر بعنوان نوعى طرح گرافیکى به مقولهٔ نمایش و تبلیغ تعلق دارد که در آن باید تصویر و کلمات به شکل مختصر، مرتبط با یک مفهوم واحد و به یادماندنى باشند.

پیش از چاپ سنگی، پوستر ها مانند کتاب به روش چاپ برجسته و با جوهر مشکى و گاه با قالب‌هاى چوبى چاپ مى‌شدند. با گذشت چندین دهه از تاریخ ظهور عکاسی، این امکان وجود نداشت که عکس را در ابعاد بزرگ و با شمار انبوه تکثیر کنند. در این دوره معمولاً نقاشان طر‌ح‌هاى پوستر را نقاشى مى‌کردند. تصویر بصورت دستى بر سطح مستویى لوح چاپ منتقل مى‌شد. این روش تا بعد از جنگ دوم جهانى هم رواج داشت.

پوستر هاى نمایشى اولین نمونه از آگهى‌ هاى دیوارى بودند که ضمن تحول، اصول و قواعد پوستر سازى را پى‌ریزى کردند. این آگهى‌ ها مربوط به تماشاخانه‌ هاى متعددى بود که در اروپا وجود نداشت. پوستر هاى مصور آن دوره علاوه بر تبلیغ در مورد تماشاخانه‌ها، مغازه‌ها و حراج‌ها و وسایل حمل‌‌‌‌ونقل، در عرصهٔ تبلیغ کتاب نیز رواج داشت. این پوسترها در آن زمان فقط به رنگ سیاه چاپ مى‌شد. در حوزه هنر پوستر دههٔ آخر قرن نوزدهم آثار تولوزلوترک بیش از دیگران مى‌درخشید. پوستر رنگى مصور با نام ژول شره، هنرمند فرانسوى آغاز مى‌شود.

هنرمندان پوستر این دوره، آزادى زیبایى‌ شناختى و جسارت خلاقانه‌اى را به نمایش گذاشتند، که با اولین تجلیات اختراعات فن‌آورانه در تولید و تکثیر آثار گرافیکى همراه شد.

لیتوگرافى در اواخر سدهٔ نوزدهم به هنرمند امکان داد تا سطوح بزرگ یکدست را چاپ کند و از رنگ بهره برد. و به طراح امکان داد تا حروف‌نگارى خاص خود را انجام دهد. این کنترل بر چاپ آغاز طراحى گرافیک بود. بعدها فن‌آورى‌هاى عکاسى و رایانه‌اى در تولید و تکثیر تصویر و متن نقشى اساسى یافتند.

رایج‌ترین شیوه چاپ تا دهه ۱۹۶۰ به روش لترپرس بود (نوعى چاپ برجسته از قالب‌ هاى فلزى فتوگراوور و حروف).

در دههٔ ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ نسل جدیدى از طراحان شروع به استفاد هاز قابلیت‌ هاى رایانه کردند. طراحان گرافیک یکصد سال پس از آنکه هنرمندان رسانهٔ جدید لیتوگرافى را به خدمت خود در آوردند. فن‌ آورى‌ هاى نوین را براى تحت کنترل در آوردن تولید متن و تصویر بکار بردند.

همانطور که چاپ و مطبوعات یکباره در ایران رواج یافت، اشکال مختلف پوستر نیز بطور ناگهانى ظاهر و براى مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. اولین پوستر هاى چاپ شده در ایران مصوّر نبوده و غالباً شامل اطلاعیه‌ هاى دولتى و غیردولتى بود که در معابر و مجامع عمومى نصب مى‌شد. این آگهى‌ها از هر نوع عناصر بصرى جالب تهى بودند. در سى و چند سال گذشته همراه با گسترش امکانات چاپ و آموزش هنر گرافیک در مدارس هنری، هنر پوستر جاى خاص خود را در ایران پیدا کرد.

توسعهٔ تبلیغات براى کالاها و مؤسسات تولید و خدماتى و غیر موجب رواج پوستر هاى تجارى شد و به موازات آن پوسترهاى فرهنگى و هنرى نیز رواج یافت.

اکنون پوستر هاى متنوع که حاوى پیام‌هاى مذهبى و سیاسى و فرهنگى مى‌باشند، سراسر شهر را پوشانده است. پوستر بدلیل استفاده از عناصر بصری، نقش مهمى در القاى پیام دارد. این عناصر بصرى با کادربندى و ترکیب‌ بندى مناسب عناصر موضوع و استفاده از نشانه‌ها و علائم ساده تصویرى قابلیت انتقال سریع‌ ترى به آن مى‌ دهد.

منبع: http://www.vista.ir/?view=item&id=1345

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟