صد هزار کارآفرین موفق دنیا چه عاداتی دارند؟

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

صد هزار کارآفرین موفق دنیا چه عاداتی دارند؟

۱- از صبح تا الآن چندین هزار پیام برای کانال من آمده که همه این ها را نمی خوانم؛ اگر برای هر کدام یک ثانیه وقت بگذارم بسیار وقت گیر است. من خیلی سریع گزینش می کنم، آن هم در ساعات خاص؛ دو بار در شبانه روز این کار را انجام میدهم. سریع مطالب ضروری و کاربردی را میخوانم و در کانال خودم ذخیره می کنم تا بعدا از آنها استفاده کنم. باید مدیریت انفجار اطلاعات وجود داشته باشد، اگر نباشد سرگردان می شویم. الآن ما نمی توانیم بوعلی سینا داشته باشیم. بوعلی سینا کسی بوده که به تمام علوم زمان خودش آگاهی داشته و آنها را بلد بوده، از ریاضیات و فلسفه و منطق و نجوم و طب و … همه چیز را بلد بوده است.

الآن علم نامحدود است؛ پس من باید مدیریت انفجار اطلاعات داشته باشم. در رشته خودم و یک یا دو رشته دیگر با توچه به علاقه مندی ام کار می کنم؛، در بقیه رشته های دیگر نمی توانم متخصص شوم؛ بگویم متخصص در موسیقی، متخصص در هنر، متخصص در ورزش، متخصص در ریاضی. چنین چیزی اصلا امکان پذیر نیست چون علم نامحدود است.

۲- صدهزار نفر از افراد موفق پنج قاره را مورد بررسی قرار داده اند؛ برای این از پنج قاره مورد بررسی قرار داده اند که من نگویم «دارن هاردی» اهل آمریکاست و اصلا برای من نمی تواند الگو باشد و «برایان تریسی» و نمی تواند الگو من در ایران با این امکانات محدود باشد. آمده اند و از پنج قاره آسیا، آفریقا، اروپا، اقیانوسیه و آمریکا، تعداد یکی و دو تا نه، بلکه صدهزار نفر را در زمینه کسب و کار مورد بررسی قرار داده اند. نوشته اند:

از صدهزار نفر در پنج قاره جهان در مورد مهمترین مسائلی که در دنیای کسب و کار و تجارت نیاز به بهبود دارند، نظر سنجی شده است. ۱۲ عنوانی که بیش از همه در این رابطه مطرح شده اند عبارتند از:

یکی از موارد، تند خوانی است؛ ما هر تخصص و کاری که داشته باشیم، لازم است اطلاعاتمان را در آن کار بیشتر کنیم تا موفق تر باشیم. در قرن اطلاعات کسی موفق است که بیشتر بداند، موفق تر از او کسی است که راه میان بر را بلد باشد. ما مگر چقدر عمر می کنیم که فقط تجربه کسب کنیم، باید بیاییم و الگو موفق یا همان راه میان بر را طی کنیم. تند خوانی یکی از همان راه های میانبر است.

۳- اگر به روش سنتی بخواهیم بخوانیم زمان زیادی می برد؛ ولی وقتی تند خوانی با درک را یاد می گیریم، یعنی از وقتمان چند برابر می توانیم استفاده کنیم. ما در مدیریت زمان نمی توانیم طول زمان را چند برابر کنیم، ۲۴ ساعت شبانه روز برای همه ۲۴ ساعت است، ولی با روش و تکنیک می توانیم عرض زمان را بیشتر کنیم؛ از یک ساعت به اندازه چند ساعت دیگران از وقتمان می توانیم استفاده کنیم.

یکی از تکنیک ها درمورد یادگیری تند خوانی است. الآن در جاهای دیگر دنیا افرادی که مدیر می شوند، افرادی که سناتور می شوند، افرادی که رئیس جمهور می شوند، افرادی که فرماندار می شوند،  باید تندخوانی را آموزش دیده باشند. درست است که رئیس جمهور مشاور و مسئول دفتر و منشی و … دارد ولی بعضی مطالب را باید خودش بخوان، ببیند و نظر دهد؛ اگر با روش سنتی پیش برود وقت کم می آورد، باید به مهارت تند خوانی مجهز باشد.

یکی از عنوان های دیگری که مطرح شده، همانطور که اشاره شد، مدیریت انفجار اطلاعات است. من اگر بخواهم تلگرام و وایبر و واتس آپ و فیس بوک و ایمیل و … را کنترل کنم، به هیچ کاری نمی رسم. باید اینها را مدیریت کنم. و این قانون ۲۰-۸۰ ای که برایان تریسی مطرح کرده، آن ۲۰ درصدی که ۸۰ درصد تاثر گذار است، آن را مشخص می کنم؛ ۲۰ درصد من در کسب و کار کدام ها هستند؟

۴- الآن ۲۰ درصد فعالیت ما، دوره مدرسان موفق هستند؛ آرزویی که سال ها به دنبالش بودم. زیر نظر دو دانشگاه برگزار می شود، دانشگاه تهران و یک دانشگاه انگلیسی. من این دوره را سال ۸۷ با فرماندار تهران در میان گذاشتم، قرار شد که حمایت کنند و اجرایی شود. آن موقع گفتند بیش از ۷۰ درصد جمعیت ایران جوان هستند و مشکل بیکاری داریم. من گفتن می توانیم کارهایی انجام دهیم تا جمعیتی مشغول به کار شوند؛ مثلا ایده ای داده بودیم برای کسانی که لیسانس روانشناسی دارند.

خیلی وقت ها سوال و مسئله ای برای من در علم روانشناسی پیش می آید و لازم نیست که پیش دکتر بروم، یک فرد در این رشته با مدرک لیسانس هم می تواند کارم را راه بیندازد، دکه ها را در اختیار اینها قرار بدهند تا به مردم مشاوره دهند و به روان مردم کمک کنند. الآن می گویند بیشتر از یک سوم جمعیت ایران، روان رنجور هستند؛ یعنی ۵۲ میلیون روان رنجور، افراد عصبی، افرادی که ظاهر و باطن شان یکی نیست، افرادی که زود از کوره در می روند، افرادی که اغلب اوقات ناراحتند و افرادی که در منزل به یک صورت و در سرکار به صورت دیگر عمل می کنند، در ایران داریم. روان رنجور فقط کسانی نیستند که در آسایشگاه های روانی بستری اند.

۵- بعضی ها مدیرند، مسئولند، تحصیل کرده اند، دکترند، مهندس اند، ولی روان رنجورند، استرس و اضطراب دارند. استرس بیماری قرن است و بیشتر مردم به این بیماری مبتلا هستند. گفتیم این طرح به بهداشت روانی جامعه کمک می کند و فرماندار هم تایید کرد و بعدا مسائلی بیرون از این طرح پیش آمد و این طرح به نتیجه نرسید.

مورد دیگری که این صدهزارنفر اشاره کردند، حافظه است؛ همه اینها تاکید داشته اند که حافظه خیلی به کسب و کار و تجارت کمک می کند.

هر کس در هر تجارت یا بیزینس یا هر کاری که باشد، اگر حافظه قوی ای داشه باشد، می تواند ارتباطات قوی تری داشته باشد، حتی می تواند درآمدش را بیشتر کند و می تواند در تخصصش بهتر عمل کند.

یادداشتی از دکتر محمد سیدا

 

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟