پیج رنک گوگل

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

پیج رنک گوگل

پیج رنک روش گوگل برای اندازه گیری “اهمیت” صفحات است. زمانیکه تمام فاکتورهای دیگر نظیر درصد تکرار کلمات در عنوان صفحه، درصد تعداد تکرار کلمات در متن صفحه، ارزش مکانی کلمات و … محاسبه شدند، گوگل از پیج رنک برای تنظیم نتایج جستجو، استفاده می کند و لذا سایت هایی که مهمتر هستند به رده های بالاتر می آیند.

● نحوه رتبه بندی در گوگل، بدین شرح است:

▪️ ابتدا تمام صفحات مرتبط با عبارت جستجو شده را در پایگاه داده اش، می یابد.

▪️ صفحات یافته شده را با توجه به پارامترهای موجود در خود صفحات، رتبه بندی می کند.

▪️ پارامترهای صفحات که به لینک های ورودی و سایت های لینک دهنده به آنها مرتبط است را محاسبه می کند.

▪️ سایت ها و صفحات را با توجه به دو مرحله قبل رتبه بندی می کند.

▪️ نتایج جستجوی مرتب شده در مرحله قبل را با توجه به پیج رنک مرتب می کند.

PageRank چه مفهومی دارد؟

تئوری گوگل، اینگونه بیان می کند: وقتی صفحه A به صفحه B، لینک می دهد، یعنی اینکه از دیدگاه صفحه A ، صفحه B یک صفحه مهم است. پیج رنک همچنین اهمیت لینک هایی که به صفحه شده است را لحاظ می کند. اگر صفحه هایی که اهمیت بالایی دارند، به صفحه ای لینک بدهند؛ آنگاه لینک های آن صفحه به صفحات دیگر هم، اهمیت بیشتری می یابند. گفتنی است که پیج رنک با متن لینک ارتباطی ندارد.

PageRank چگونه محاسبه می گردد؟

زمانیکه گوگل، هنوز یک پروژه دانشگاهی بود، طراحان آن، فرمول اصلی خود را در محاسبه پیج رنک بدین گونه بیان کردند. البته امکان دارد که آنها دیگر از این فرمول استفاده نکنند، اما امروزه هم به اندازه کافی دقیق به نظر میرسد. PR(A)=(۱ d)+d*{PR(T۱)/C(T۱)+PR(T۲)/C(T۲)+…+PR(Tn)/C(Tn)} PR (A)، یعنی پیج رنک صفحه A

d یک فاکتور تضعیف است که معمولا برابر هشتاد و پنج صدم در نظر گرفته میشود. T۱, T۲,…, Tn صفحاتی اند که به صفحه A لینک داده اند. C(T۱) نیز تعداد لینک هایی است که از صفحه T۱، خارج شده است.

برای محاسبه پیج رنک هر صفحه نیاز به دانستن پیج رنک تمام صفحاتی است که به آن لینک داده اند. در مثال زیر نحوه محاسبه پیج رنک، برای تنها چهار صفحه، بررسی می شود.

در ابتدا چون پیج رنک هیچ کدام از صفحات، معلوم نیست، همه آنها برابر ۱ فرض می شوند:

با قرار دادن d=۰.۸۵، پیج رنک چهار صفحه محاسبه می شود: PR (A) =۱۰.۸۵+۰.۸۵{PR(C)/۱} = ۰.۱۵+۰.۸۵{۱/۱}=۱ PR (B) =۰.۵۷۵, PR (C) =۲.۲۷۵, PR (D) =۰.۱۵

این محاسبات نشان می دهد که صفحه C اهمیت بیشتری دارد. اما چون این محاسبات با در نظر گرفتن پیج رنک یکسان برای همه صفحات شروع شده است، چند بار دیگر هم محاسبات تکرار می شود تا پیج رنک واقعی صفحات محاسبه شود. در تکرار دوم پیج رنکها به صورت زیر خواهند بود: PR (A) = ۲.۵۸۳۷۵, PR (B) = ۰.۵۷۵ PR(C) = ۱.۱۹۱۲۵, PR (D) = ۰.۱۵

حال محاسبات، آنقدر تکرار می شود تا اینکه تغییرات در پیج رنک، ناچیز گردد. بعد از ۲۰ تکرار، پیج رنکها به مقادیر زیر می رسند: PR (A) = ۱.۴۹۰۱۲۵۹۵۶۴, PR (B) = ۰.۷۸۳۲۵۵۲۷۱۳ PR(C) = ۱.۵۷۶۶۱۸۷۷۲۳, PR (D) = ۰.۱۵و به این ترتیب پیج رنک تمام صفحات بدست می آید.

● فیدبک در PageRank

همانطور که صفحه C باعث تقویت پیج رنک صفحه A می گردد، پیج رنک جدید صفحه A هم باعث تقویت پیج رنک صفحه C می گردد. این فیدبک موجود در محاسبه پیج رنک، در کارکرد مناسب آن بسیار موثر است.

● چگونه می توان PageRank یک صفحه را دانست؟

برای این کار می توان تولبار مخصوص گوگل را از آدرس زیر دان لود کنید: ttp://toolbar.google.com

پس از نصب آن، با مراجعه به هر سایت، پیج رنک آن که عددی بین صفر تا ده است، در تولبار نشان داده میشود. البته اگر سایت در فهرست گوگل قرار داشته باشد می توان با مراجعه به محل سایت در فهرست گوگل و مشاهده کدهای HTML صفحه به مقدار دقیقتری از آن که عددی بین صفر تا ۳۰ است، دست یافت.

● تولبار گوگل چقدر دقیق است؟

باید توجه کرد پیج رنکی که گوگل در تولبارش نشان می دهد با آنی که عملا در سیستم رتبه بندی اش از آن استفاده می کند، تفاوت دارد. در حقیقت تولبار گوگل دیر به دیر به روزرسانی می گردد و خود گوگل نیز به این موضوع اعتراف کرده است. لذا مدیران سایتها نباید نگران پیج رنک پایین سایت خود در تولبار گوگل باشند زیرا امکان دارد پیج رنک واقعی سایت آنها بیشتر از مقدار نشان داده شده باشد. همچنین تولبار گوگل در بیان پیج رنک خیلی دقیق نیست. این تولبار دو محدودیت دارد:

تولبار بعضی وقت ها حدس می زند. اگر کاربر، صفحه ای را مشاهده کند که در بایگانی گوگل وجود ندارد، اما صفحه ای خیلی نزدیک به آن در بایگانی گوگل وجود دارد، تولبار تخمینی از پیج رنک را نشان می دهد.

تولبار تنها جایگزینی از پیج رنک واقعی را نشان می دهد. در حالیکه پیج رنک خطی است، گوگل از یک گراف غیر خطی برای نشان دادن آن استفاده کرده است. لذا در تولبار تغییر از PR=۲به PR=۳نیاز به افزایش کمتری دارد، نسبت به حالتی که تغییری از PR=۳به PR=۴انجام گیرد.

مثال مقایسه ای زیر، این موضوع را بهتر توضیح می دهد( اعداد واقعی نیستند).

● اگر PageRank واقعی بین دو عدد زیر باشد. تولبار، عدد زیر را نشان می دهد.

▪️ ده به توان منفی هشت و ۵ ۱

▪️ ۶و ۲۵ ۲

▪️ ۲۶و ۱۲۵ ۳

▪️ ۱۲۶و ۶۲۵ ۴

▪️ ۶۲۶و ۳۱۲۵ ۵

▪️ ۳۱۲۶و ۱۵۶۲۵ ۶

▪️۱۵۶۲۶و ۷۸۱۲۵ ۷

▪️ ۷۸۱۲۶و ۳۹۰۶۲۵ ۸

▪️ ۳۹۰۶۲۶و ۱۹۵۳۱۲۵ ۹

▪️ ۱۹۵۳۱۲۶و بی نهایت ۱۰

گوگل، از یک گراف غیر خطی برای بیان پیج رنک استفاده می کند. حرف آخر پیج رنک موضوع بسیار پیچیده ای است که غالبا اشتباه فهمیده می شود. در حال حاضر اطلاعات کافی در اختیار نیست تا از همه چیز اطمینان صد در صد حاصل شود. گوگل نیز تنها جایگزینی از پیج رنک را در تولبارش نشان می دهد و در زمان استفاده از آن باید این نکته را به خاطر داشت که تولبار گوگل خیلی دقیق نیست و همچنین دیر به دیر به روز رسانی می شود. اما در هر صورت تنها چیزی است که دیدگاه گوگل را بیان می کند. پیج رنک تاثیرش را در پروسه رتبه بندی دارد. این تاثیر به اندازه ای که خیلی ها تصور می کنند، زیاد نیست. تمرکز بیش از حد بر روی پیج رنک برای بالا بردن رتبه ها در گوگل بی مورد است. در حقیقت سایتهای می توانند با بهینه سازی صفحات و ارایه محتوای مناسب به رتبه های مناسبی دست یابند.

● گرفتن لینک از سایت های دیگر

بسیاری از مدیران به دلیل آشنا نبودن با پیج رنگ گوگل به هنگام لینک گرفتن یا لینک دادن تنها به صفحات دارای پیج رنک بالا فکر می کنند. این تصور اشتباه است، شما اگر مدیر سایتی هستید به محتوای سایتها بیشتر توجه کنید تا پیج رنک آنها. در حقیقت لینک از یک صفحه مرتبط با پیج رنک کم در بالا رفتن رتبه سایتان بسیار موثر است. اگر درخواست لینکی از یک سایت مرتبط اما با پیج رنک کم از شما می شود، آنرا رد نکنید! این لینک به سایت شما همانند یک “بوسه داغ” است!

منبع: شرکت نرم افزاری ایده اتک

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟