ساختار صفحه در موتور جستجو
خیلی مهم است که سایت شما از چه ساختاری(Structure) بهره می گیرد. برخی از متد های طراحی سایت باعث افت جایگاه شما در نتایج جستجو خواهد شد. یک مثال ساده از دست استفاده از تکنولوژی فلاش (Flash) در طراحی صفحه هاست. هیچ موتور جستجویی نمیتواند متن های داخل یک انیمشن فلاش را کنکاش کند و به کاربران نشان دهد. پس اگر سایت شما با فلاش طراحی شده است بهتر است هرچه سریعتر بخشهای HTML آن را چنان تکمیل کنید که موتور جستجو بتواند به نوشتجات و یا دست کم موضوع سایت شما پی ببرد و آن را لیست کند. مطالب درس های قبل در این مورد اطلاعات کافی در اختیار شما قرار میدهد. نکته دیگر استفاده از قابها یا فریم ها در طراحی صفحات است. اگر شما در سایت خود از فریم (Frame) استفاده کرده اید خوب است بدانید که خیلی از موتورهای جستجو از این روش اصلا خوششان نمی آید! پس بهتر است باز هم در طراحی صفحه ها تجدید نظر کنید و یا به استفاده از متاتگ ها قناعت کنید. نقشه سایت نیز اهمیت بسیاری در جایگاه (سایت) شما دارد. دقت کنید که در اینجا واژه ساختار (Structure) را برای صفحه بکار برده ایم و منظور اسکلت بندی صفحه است و واژه نقشه (Map) را برای کل سایت بکار برده ایم که منظور همان نحوه پوشه بندی و تفکیک صفحه های تولید کننده سایت است. البته امروزه خیلی از موتورهای جستجو قاب (فریم) را به رسمیت می شناسند. از جمله موتور جستجو ی متعلق به مایکروسافت. همچنین شواهدی در دست است که گوگل و یاهو نیز در حال افزودن توانایی روبوت های خود برای شناسایی و کنکاش داخل فریمها هستند. بنابراین چندان جای نگرانی نیست. اما به طور کلی توصیه می شود که از فریم در طراحی سایت خود استفاده نکنید. یک اشتباه رایج این است که برنامه نویس برای راحتی مراحل بعدی نگهداری و بروز رسانی سایت ، مثلا لیست مقالات و یا اخبار را از داخل یک فریم می کند. این یعنی ارزشمند ترین قسمت سایت را از دید جستجو گر پنهان کردن. برای حل این مشکل میتوانید از دستور Include در ASP ساده و یا از Web User Control در ASP.net استفاده کنید. تا هم ویرایش ، نگهداری و بروزرسانی ساده باشد و هم موتورجستجو به کارش برسد. مساله ساختار درختی سایت یک چیزی که خیلی مهم است و بسیاری از طراحان با تجربه سایت هم به آن توجه نمی کنند. مساله ساختار درختی و پوشه های تشکیل دهنده خود پیکره سایت است. به نظر شما کدام یک از نشانی های زیر بهتر میتواند یک کاربر را به سایتی با نوشتجات در باره اقتصاد ایران جلب کند؟
http://www.Mywebsite.ir/ Iran_Economy Economic.htm http://www.Mywebsite.ir/Fa/۱۲_۶_۱۳۸۵/Page۰۶.htm
پاسخ روشن است. URL اولی دارای اطلاعاتی در مورد نوشتجات صفحه است. امادومی فقط تاریخ و شماره صفحه را دارد. اگرچه موتور جستجو میتواند هردو صفحه را ایندکس (فهرست) کند، اما احتمال راهنمایی کاربر به صفحه نخست بیشتر است. پس در نامگذاری صفحه ها دقت کنید. نام صفحه باید متناسب با نوشتجات درون آن باشد و یا دستکم حاوی یکی از کلیدواژه های موردنظر جستجو گر باشد.