آگاهی از ترافیک بالا
آگاهی از اینکه مشتریان روی وب سایت حقیقتا در جستجوی چه هستند تحقیقات و مطالعاتی بسیار وسیع تر از پرونده های لاگ های ترافیک وب را می طلبد.
نشانگر مطالعات اخیر نشان می دهد که میزان ۳۰ درصد از مخاطبین سایت های تجارت الکترونیکی بخش خرید (Shopping Cart) را بصورت نا تمام رها می کنند . از طریق تحلیل وب می توان سرنخهای این درصد بالا را به دست آورد. امروزه در جو دشوار کاری ، شرکت هایی که کالاهای خود را روی خط به فروش می رسانند خود را در رقابتی برای هرچه تاثیرگذارتر کردن وب سایت هایشان می یابند و در راستای این هدف ، برای انجام اقدامات روبه رشد، از تحلیل های وب استفاده می کنند (نوعی فناوری که الگوهای استفاده از سایت را کنترل و گزارش می دهد) این کار موجب می شود به درک بهتری از اینکه چگونه مشتریان اطلاعات مورد نظرشان را می یابند و محصولات را خریداری می کنند برسند. شرکتها می توانند از گردآوری چنین تحلیل هایی در بهبود بخشیدن سایت هایشان برای افزایش وفاداری مشتریان و هرچه بیشتر کردن فروش استفاده کنند. تمام این روند به یک عملیات بحرانی برای چگونگی عملکرد خرده فروشان تبدیل شده است .
اما شما با این اطلاعات چه می کنید؟ آنها تلاش می کنند دریابند چه کاری را از چه طریقی باید انجام دهند و این کار چه سودی برایشان خواهد داشت.
●بررسی کردن ترافیک
یکی از راههای این کار می تواند استفاده از پرونده لاگ های وب سایت برای تعقیب مشتریان احتمالی در حالی که روی خط هستند باشد. از طریق چنین پرونده هایی آنها می توانند مشخص کنند که مشتریان چه صفحاتی را به چه ترتیبی دیده اند و سرانجام کجا به جستجوهایشان خاتمه داده اند.
در نظر گرفتن اینکه بازدیدکنندگان چه مسیری را در وب سایت درپیش گرفته اند به دارندگان وب سایت کمک می کند استراتژی انتخاب کنند که افراد را ترغیب کند برای رسیدن به منظورشان، مسیر خاصی را مورد بازدید قرار دهند.
●تغییر دادن نتایج
ترک بخش خرید یکی از عمده ترین دردسرهای دارندگان وب سایت است. مطالعات اخیر نشان داده است حدودا ۳۰ درصد از بازدیدکنندگان سایت های تجارت وب، بخش خرید را نا تمام رها می کنند. از طریق تحلیل های وب، دارندگان سایت سر نخهایی از دلایل این درصد بالا بدست می آورند. یک مشکل این است که وب سایت های گیج کننده هستند شاید هم به این دلیل باشد که افراد ترجیح می دهند بتوانند در مورد جزئیات مورد نظرشان با شخصی صحبت کنند و بعلت عدم وجود این امکان، به کل دست می کشند و رها می کنند.
ممکن است قیمت نیز یکی از موانع باشد. خصوصا اگر شرکتی متوجه نشود مخاطبینش تا پیش از دیدن قیمت، محصولات را می پسندند یا نه. باید اقدامات گسترده تری در مورد سود خرید انجام گیرد تا قیمت را در ذهن مشتری موجه تر و ارزشمند تر سازد یا شاید هم نیاز باشد به کل قیمتها تغییر کنند.
●اصول و مبانی مهم
بررسی های ترافیک وب اطلاعات دیگری نیز در اختیار دارندگان وب قرار می دهد. برای مثال: آگاهی از اینکه خریداران بالقوه چگونه سایت را پیدا کرده اند. آیا از طریق موتورهای جستجوگر یا از طریق سایتهای دیگر که هنگامی که افراد روی آن سایتها هستند به سایت های دیگر متصلشان می کنند. این مطالب هنگامی که یک شرکت تصمیم به بازاریابی می گیرد و یا قصد دارد همکاران بالقوه خود را بیابد بسیار اهمیت دارند.
همچنین اگر سایت حجم زیادی عبور و مرور جهانی داشته باشد، دارنده سایت می تواند تصمیم بگیرد که آیا ارائه سایتش به زبانهای مختلف سودمند خواهد بود یا خیر؟ همچنین می تواند سایت اختصاصی برای کشورها باز کند تا میزان فروش بالاتر رود. همین طور اگر شرکتی ببیند هجوم نا خواسته ای از بازدید کنندگان جهانی به سایتش سرازیر شده است ممکن است به این نتیجه برسد که هزینه بازاریابی و تبلیغاتش را در راه اشتباهی صرف کرده است.
●تنها ترافیک کافی نیست
آگاهی از اینکه مشتریان روی وب سایت حقیقتا در جستجوی چه هستند تحقیقات و مطالعاتی بسیار وسیع تر از پرونده های لاگ های ترافیک وب را می طلبد.
یک پارامتر که در این کار اهمیت دارد این است که در نظر گرفته شود چگونه می توان حجم بازدید های زیاد را از نظر فناوری موجود، کنترل کرد.
همچنین یک اقدام مهم این است که دورنمای رقابتی وسیع تری باید بررسی شود و اینکه از امکانات دنیای واقعی در تجارت روی خط استفاده کنیم، مثل یک دور رانندگی آزمایشی با ماشین یا یک سفر به یک محل توریستی.
منظور از تحلیل وب، در نهایت برای تحلیل تجارت و تحلیل مشتری است. تحلیل های ترافیک وب ما را در درک اینکه مشخصا در بخش اندرکنشی (Interactive) روابط چه اتفاقی می افتد و چه می گذرد، یاری می دهند و این خود بخشی دیگر از یک پازل بزرگتر است.