استاندارد کردن وب سایت برای ارائه جهانی
همه شرکتهای بزرگ شعب و نمایندگیهایی در نقاط مختلف کشورشان یا حتی جهان دارند. همه آنها تحت عنوان یک برند و زیر نظر یک مدیریت مرکزی مشغول به کار هستند.
جهان امروز، دنیایی آنلاین است و لازمه حضور داشتن یک شرکت در این دنیا داشتن وب سایت هایی کارآمد و موثر در اینترنت است. در همین حال شرکتهای بزرگی که وبسایتهای متعددی دارند، میکوشند که آنها را با روشهای اصولی استاندارد کنند. عمده دلایل مشترک آنها: زیبایی، گسترش برند، یکسان کردن تکنولوژیهای استفاده شده و مدیریت محتوا است. آنها با این روشها میخواهند بازاریابی موثرتر و نگهداری کموقتتر و آسانتری داشته باشند، اما این که چه چیز باعث شد چنین مبحثی مطرح شود باز میگردد به گذشته؛ شاید صادقانهترین دلیلی که برای گسترش ایجاد سایتها توسط شرکتهای بزرگ در اواخر دهه ۱۹۹۰ بتوان نام برد، مد بودن داشتن یک وب سایت برای یک شرکت روی اینترنت بود.
در آن زمان دستورالعمل خاصی برای ایجاد و مدیریت وب سایت ها وجود نداشت و هر طراحی با هر سلیقهای و با هر روشی اقدام به ایجاد و بهروزرسانی وب سایت میکرد. این مشکل برای شرکتهایی که نمایندگی های مختلف داشتند بیشتر به چشم میآمد؛ چرا که باعث عدم یکپارچگی و خارج از کنترل بودن وب سایت ها در نمایندگیهای مختلف شده بود. اوضاع برای برخی شرکتها آنقدر خراب بود که مدیران حتی نمیدانستند در بعضی کشورها وب سایت دارند! Ron Rogowski، تحلیلگر ارشد شرکت Forrester Research در این خصوص میگوید:
«…آن سایت های غیریکپارچه (شاید نتوان گفت غیریکپارچه، چرا که استانداردی برای یکپارچگی آنها تعریف نشده بود) از صحنه خارج شدند و کمکم بحث استانداردسازی پیش آمد.» به این ترتیب مدیران شرکتها متوجه شدند که با متمرکز کردن طراحی وب سایت ها براساس استانداردهایی تعریف شده میتوانند نمایندگی ها را ملزم به پیروی از یک مدل خاص برای ایجاد کنند.
مزایای استاندارد سازی وب سایت
استاندارد کردن وب سایت ها برای شرکتها مزایای زیادی به همراه داشته است. بنا به عقیده Dana Poole تحلیلگر طراحی وب سایت شرکت Royal Dutch Shell PLC، از مهمترین مزایای این کار صرف هزینه کمتر، یکپارچگی بیشتر، نگهداری آسانتر، کنترل دقیقتر، مدیریت موثرتر، بهروزرسانی سریعتر و پشتیبانی سادهتر است.
او میگوید: «استانداردها راه کم هزینه ای برای مدیریت وب سایت های جزیزهای هستند.»
او ادامه میدهد: «از مزایای دیگر آن این است که میتوانیم مراحل طراحی و توسعه را با مستندسازی دنبال کنیم.» او ابزار Active Standards شرکت Magus Research را مثال میزند که از طریق آن میتوانند اندازه برند Shell، داشتن خلاصه در انتهای هر گزارش و یکتا بودن تمامی عنوانهای صفحات را در کل وب سایت چک کنند. همچنین این استانداردها در صورتی که به درستی تعریف شده باشند، مدیران را از بهروز بودن محتواها مطمئن کرده است و داشتن لینکهای شکسته را غیرممکن میکنند. Poole میگوید: «استانداردها زندگی صاحبان سایت را راحتتر میکنند!»
John Rosato مدیر سایت های شرکت IBM نیز میگوید: «در صورتی که طراحی سایت درست باشد و برای ارتباط با کاربران حالتهای مختلف در نظر گرفته شده باشد، برای مشتریان بسیار ساده خواهد بود که وقتی به سایت میآیند آنچه را میخواهند، بهدست آورند.»
یک اجرای موفقیت آمیز
Royal Dutch Shell که دارای ۲۰۰ وب سایت و ۶۰۰۰۰ صفحه وب در ۸۰ کشور به ۲۵ زبان دنیا است از شرکتهایی است که استاندارد سازی وب سایت را با موفقیت اجرا کرده است.
Shell استاندارد سازی وب سایت خود را بر پایه سه موضوع مطرح کرد: برند آنلاین، قابل استفاده بودن و در دسترس بودن برای همه. البته تکنولوژی های مورد استفاده نیز بخشی از آن بود. منظور از برند آنلاین، احساس آنلاین بودن شرکت برای بیننده است (از طریق تصاویر، رنگها و زبان گفتاری). منظور از قابل استفاده بودن، راحتی استفاده از صفحات وب سایت و یافتن مطالب مورد نظر است. و بالاخره منظور از در دسترس بودن، دادن حق دسترسی اطلاعات به تمامی بینندگان حتی آنهایی که معلولیت دارند، میباشد.
وب سایت های Shell قبل از استاندارد سازی وب سایت
Shell همه نظرات در خصوص استانداردها را با هم ترکیب کرد تا ساختاری از معماری تمام وب سایت ها به دست آید. برای مثال هر صفحه با یک قالب یکسان به ۵ بخش تقسیم شد. قسمت بالا شامل لوگو (که به سایت اصلی Shell، یعنی shell.com لینک میشد)، نوار جستوجو، راهنما و لینک به صفحه شخصیسازی وب سایت بود. لینک به صفحات دیگر در سمت چپ صفحه قرار گرفت. در مرکز صفحه محتوا قرار داشت و در سمت راست تصاویر لینک شده به مطالب دیگر قرار داده شد. قسمت پایین صفحه هم شامل لینک به صفحه کپیرایت و شرایط استفاده میشد.
وب سایت های Shell بعد از استاندارد سازی وب سایت
برنامه استاندارد سازی شرکت Shell زیر نظر گروه فنی از طریق مجموعهای ابزارها که شامل سیستم مدیریت محتوا، کنترلها، سیستمهای نظرسنجی و قابلیت جستوجو بودند، انجام شد. این باعث میشد که ساختارها تا حد امکان بین تمامی وب سایت ها مشترک شود و این همان چیزی بود که به عنوان برنامه استراتژیک Shell برای استاندارد سازی وب سایت هایش لحاظ شده بود؛ یعنی وب سایت ها به صورت یکپارچه نیازهای کاربرانشان را برآورده میکنند و تواناییهای این شرکت را نمایش میدهند.
تیم طراحی وب سایت که Poole هم عضو آن است، ایجاد و مدیریت سیاستهای آنلاین و استانداردها را برعهده دارد. Poole میگوید: «ما با بخشهای IT و نمایندگان تجاریمان، برای طراحی و نحوه بهروز کردن وب سایت ها ارتباط نزدیکی داریم.» او به این موضوع اشاره میکند که: «این استانداردهایی که هم اینک مشاهده میکنید، نتیجه تستهای فراوان، الگوبرداری از رقبا و بررسیهای طولانیمدت است.ما کارمان را با ظهور تکنولوژیهای جدید نظیر بلاگها و Web 2 توسعه دادیم.»
به خاطر اینکه استانداردهای مدونی برای وب سایت ها به وجود آمده است؛ بنابراین دیگر نمایندگیهای جدید دغدغههای ایجاد یک وب سایت نظیر طراحی، قالببندی و معماری اطلاعات را ندارند؛ بهجای آن میتوانند روی محتوا تمرکز کنند. Poole میگوید: «این کار هم باعث صرفه جویی زمانی شده است و هم مالی.» او اشاره میکند که شرکای ما این آزادی را دارند که تصمیم بگیرند چه متنی یا چه فیلمی و در چه زمانی بر روی وبسایتشان قرار دهند؛ اما در خصوص طراحی و قالببندی ملزوم به پیروی از استانداردهای تعیین شده هستند.
یکسانی برای وال استریت ژورنال
شرکت دیگری که در استاندارد سازی وب سایت هایش موفق بوده است، شرکت Dow Jones & Co (ناشر روزنامه وال استریت ژورنال) است که توانست سایت روزنامه والاستریت ژورنال (WSJ.com) را برای چینی زبانان با همان قالب نسخه اصلی آن (انگلیسی) استاندارد کند.
سرور ها و دیتابیسهای وب سایت چینی این روزنامه به مدت سه سال در ایالات متحده قرار گرفته بود. در آن زمان وقتی که سرعت بالا آمدن وب سایت چینی را با وب سایت اصلی مقایسه کردند، متوجه شدند که زمان بالا آمدن وب سایت چینی در کشور چین ۵برابر زمان بالا آمدن وب سایت اصلی در ایالات متحده است؛ چرا که اطلاعات از سرورهای خارج از آن کشور ارسال میشد. به همین خاطر ۲ سال قبل سرور وب سایت Chinese.WSJ.com به هنگکنگ منتقل شد و سرعت بالا آمدن صفحات تغییر محسوسی کرد و این یکی از مراحل استاندارد سازی وب سایت بود.
Olivier Legrand مدیر بازاریابی وب سایت چینی که عضو گروه طراحی وب سایت نیز است، مسوولیت مقایسه کردن این وب سایت با وب سایت اصلی از لحاظ رعایت شدن استانداردهای طراحی تعریف شده برای وال استریت ژورنال را دارد. مسوول اطلاعات این وب سایت در هنگ کنگ نیز یکسان بودن محتوا (ترجمه شده به چینی) با وب سایت اصلی را چک میکند. مدیر پروژه هم که در پکن مستقر است Legrand را در جریان وضعیت وب سایت قرار میدهد.
بر اساس آنچه Legrand بیان میکند ۷۸درصد کاربران سایت Chinese.WSJ.com از خود کشور چین هستند. اگر کاربرانی که از تایوان و هنگکنگ به این سایت مراجعه میکنند را نیز در کنار کاربران کشور چین قرار دهیم این عدد به ۹۲درصد میرسد. ۸درصد باقیمانده بیشتر از اروپا و ایالات متحده هستند.
همین استانداردهای استفاده شده باعث شد Chinese.WSJ.com بهعنوان یک منبع خبری مستقل، بسیار مورد استقبال واقع شود آن هم در کشوری که رسانههای آن به شدت توسط دولت کنترل میشوند. Legrand در این خصوص میگوید: «کاربران به ما بیش از هر رسانه محلی اعتماد میکنند.» Legrand ادامه میدهد: «این برای ما مهم است که از نظر هر کس که به این وب سایت میآید، مورد قبول باشیم.»
ظاهر قابل قبول برای IBM
IBM مثال دیگری از یک شرکت موفق در زمینه استانداردسازی وب سایت است. ظاهر زیبا برای Big Blue (نام مستعار شرکت IBM) اهمیت بسیار مهمی دارد. این شرکت تلاش کرد که ظاهری قابل قبول برای ۳میلیون صفحهاش در ۹۶ کشور و به ۳۵ زبان ایجاد کند. این شرکت نزدیک به ۱۰۰۰ وب سایت دارد که اصلیترین آن ibm.com است. IBM وب سایت را مجموعه ای از صفحات میداند، که اهدافی مشترک همه آنها، راضی کردن مشتریانی است که برای بررسی یک موضوع یا محصول به آن مراجعه میکنند.
Rosato میگوید: «اگر من بخواهم کل مجموعه یک شرکت باشد باید کل مجموعه هم بهصورت یک شرکت به نظر برسد.» Rosato ادامه میدهد: «موضوع مهم دیگر مدیریت محتوا و استاندارد کردن آن است.» او استاندارد را نوعی واژگان مشترک برای همه وب سایتهای شرکت میداند.
استانداردهای فنی هم در فرآیند استاندارد سازی IBM نقش داشته اند. این شرکت تنظیمات همه سرورها را تا حد امکان یکسان پیکربندی کرده است. Rosato در این خصوص میگوید: «وقتی برنامهنویس یک برنامه تحت وب مینویسد، مطمئن است که در همه سرورها اجرا خواهد شد؛ چرا که میداند تنظیمات همان تنظیماتی است که در سرورهایمان در ژاپن، اروپا و لوسآنجلس پیکریندی شده است.»
شرکت IBM از افراد متخصص زیادی که در بخشهای مختلف این شرکت مشغول بهکار هستند برای ایجاد استانداردها استفاده میکند. قسمت اجرایی (ترکیبی از بازاریابان، فروشندگان، کارشناسان پشتیبانی و فنی و بخش IT) جلسات ماهانهای به منظور تدوین استراتژیها و بررسی وضعیت پروژههای استاندارد سازی برگزار میکنند. قسمت کاری پروژه استاندارد سازی (از همان بخشها) هم هر ۲ هفته یکبار جلسه دارند. در همین حال وظیفه گروه طراحی وب سایت ها نیز تعریف و اعضای آن
مشخص شده است که زیر نظر قسمت کاری مشغول بهکار هستند. قسمت کاری مسوولیت گزارشدهی از روند کارها به قسمت اجرایی این پروژه را برعهده دارد. شرکت IBM یکبار تعریفی از «مشتری» ارائه کرده است و اهداف وب سایت ها در خصوص راضی کردن مشتریان را نیز مشخص کرده است. از آن زمان تاکنون گروههای درگیر با این پروژه در خصوص نزدیک شدن به آن دیدگاهها بحث و گفتوگو میکنند. با شناختن اینکه چه چیز باید مشترک و چه چیز باید متفاوت باشد و برخورد مناسب با هر کدام از آنها «شما میتوانید متفاوت باشید در حالی که همانید.» این جملهای است که Rosato در انتها بیان میکند.
کلید موفقیت آمیز بودن هر استاندارد سازی وب سایت، ارتباطات صحیح است. «معرفی این موضوع به مردم و دیگر شرکتهای تجاری که چه استانداردهای آنلاینی در وب سایت شما وجود دارد، قدم اول است.» Poole ادامه میدهد: «بقیه مشخص کردن ارزشهایی است که این استانداردها میتوانند داشته باشند.»
منبع:
http://www.itiran.com/?type=article&id=8735