انواع مختلف فونت

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

انواع مختلف فونت

یکی از چالش‌های طراحی وب سایت جدید، لوگو، بروشور و…، انتخاب فونت آن است. با این همه تنوع فونت، چگونه می‌توان بهترین فونت یا فونت‌ ها را انتخاب کرد؟ قدم اول در “انتخاب فونت” درک تمایز میان انواع مختلف فونت است.
در این مقاله، فونت‌ ها در هفت گروه رایج ‌دسته‌بندی شده‌اند؛ بدون درنظر گرفتن این طبقه‌بندی، نه تنها در ترکیب و انتخاب فونت‌های مختلف در طراحی وب سایت یا دیگر پروژه‌های طراحی خود مشکل خواهید داشت، بلکه ممکن است آثاری را طراحی کنید که چشم را آزار دهد و این هدف ما نیست.

هفت گروه فونت‌:

• قدیمی (Old Style)
• جدید (Modern)
• مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)
• بدون ‌تزئین (Sans Serif)
• دست‌ خط (Script)
• تزئینی (Decorative)
• اشکال تزئینی (Dingbats)
بهتر است در اینجا به نمونه‌های جزئی‌تر اشاره کنیم تا شما یاد بگیرید انواع مختلف فونت‌ ها را ساده و سریع دسته‌بندی کنید.
قدیمی (Old Style)
فونت‌های قدیمی حقیقتا قدیمی‌ترین نوع تایپ‌فیس‌ها هستند. اصلی‌ترین ویژگی ظاهری آن‌ها استفاده از “تزئین” یا “پایه”۱ است. شما اغلب این فونت را در رمان‌ها، مجلات و روزنامه‌ها می‌بینید.

مدرن (Modern)

فونت‌های معروف و محبوب همانند مد و مدل مو با گذشت زمان تغییر می‌کنند. تایپ‌فیس مدرن با ظاهری جوان‌تر، جدیدتر و مدرن‌تر، البته برای سال‌های ۱۷۰۰ میلادی، جایگزینی برای فونت از مد‌افتاده قدیمی شد.

فونت مزیّن ضخیم و با مقطع مربع (Slab Serif)

با گذشت زمان، یک مفهوم جدید زاده شد: “تبلیغات”!، اما نه از نوع تلویزیونی یا اینترنتی‌ آن. تبلیغاتی که در اینجا مدّنظر من است پوسترهای بزرگ، بیل‌بوردها و امثال این‌هاست. تایپ‌فیس بر روی این سطوح بایستی از فاصله دور به‌راحتی خوانده شود.

بدون پایه (Sans Serif)

کلمه “سان” در زبان فرانسه به معنای “بدون” است و همانطور که از اسم آن پیداست، فونت‌های بدون پایه، هیچ تزئینی ندارند. هرچند این تایپ‌فیس قبل از عصر کامپیوتر خلق شده است، هنوز هم یکی از بهترین فونت‌ ها برای متن و محتوای وب سایت است. ویژگی بارز آن اینست که به‌راحتی از روی صفحه مونیتور خوانده می شود.

دست‌خط (Script)

فونت‌ دست‌ خط به‌راحتی شناخته می‌شوند و در اشکال و تنوع‌های زیادی عرضه می‌شوند. خطر استفاده از این فونت‌ ها این است که ممکن است بر کل طراحی غالب شوند. به‌دلیل این خاصیت، سعی کنید در طراحی‌ های خود کم و صرفه‌جویانه از آن‌ها استفاده کنید.

ترئینی (Decorative)

فونت‌های تزئینی بسیار مشخص و بارز هستند. آن‌ها برای بیان حالات مختلف در طراحی مانند هیجان، شوخی، لذت، تیرگی، غمگینی و بسیاری حالات دیگر مناسب هستند. مانند فونت‌ های دست‌خط بهتر است از این فونت‌ ها نیز در طراحی خود کمتر استفاده کنید. (استفاده از این فونت‌ ها در لوگو مناسب است)

اشکال تزئینی (Dingbats)

اشکال تزئینی فونت‌هایی هستند که شامل حروف نمی‌شوند و فقط تصویر هستند. این اشکال کوچک برای طراحی لوگو، اضافه کردن تزئین به تیترها و سوتیترها یا اضافه کردن چاشنی به طراحی عالی هستند. بسیاری از طراحانِ این اشکال تزئینی به حق تکثیر۲ اهمیتی نمی‌دهند. اگر از این اشکال در لوگوی وب سایت خود استفاده کردید و خواستید برای لوگوی خود حق تکثیر قائل شوید، حتما نام طراح را ذکر کنید.

سخن آخر

در عصر رایانه، فونت‌ ها به سطح جدید و کامل‌تری ارتقا پیدا کرده‌اند و امکان دسترسی به انواع مختلف فونت‌ به شکل چشمگیری وجود دارد. بعضی‌ فونت‌ ها را باید خرید و بعضی دیگر را می‌توان رایگان دانلود کرد. شما به‌سادگی و با تایپ کردن “‌فونت‌ها‌ی رایگان” ۳ در موتور جستجوگر خود می‌توانید هزاران فونت را در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

منبع: http://www.garteh.com/Dpages.asp?IDM=156

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟