بازاریابی ایمیلی؛ ۹ ایمیلی که حتماً باید برای کاربران ارسال کنید
در این مقاله ما ۹ ایمیل را مطرح نموده ایم که باید طبق روالی منظم برای کاربران ارسال شوند. همچنین هدف از هر ایمیل و اینکه چه کسب و کارهایی می توانند از هر ایمیل بهره ببرند را بیان نموده ایم.
علاوه بر این، میزان دشواری آماده سازی هر ایمیل نیز با معیاری بین ۱ تا ۵ مشخص شده است. هر چقدر این میزان به ۵ نزدیک تر باشد سطح ایمیل نیز بالاتر می رود. بعد از معرفی هر ایمیل به ارائه سه توصیه برای ایجاد آن ایمیل پرداخته ایم.
بنابراین اگر می خواهید سطح بازاریابی ایمیلی خود را ارتقاء دهید، این مقاله برای شما مفید خواهد بود.
۱- ایمیل های تبلیغاتی
هدف: معرفی محصول یا خدمات به مشتریان به منظور ترغیب مشتری به خرید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: ۱- ایمیل های تبلیغاتی باید کوتاه و خوشایند باشند. شاید نیاز به تهیه و آماده سازی یک تصویر خاص داشته باشید اما به طور کلی ایجاد این ایمیل فرآیندی زمان بر و طولانی نیست.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل تبلیغاتی:
- پیشنهاد خود را کاملاً واضح مطرح کنید- ممکن است مشریان شما وقت نداشته باشند تا ایمیل تبیلغاتی شما را مطالعه کنند. اما اگر پیشنهاد شما کاملاً واضح و مشخص بوده و نگاه مشتری را برباید، نادیده گرفتن آن کار آسانی نخواهد بود. در مثال زیر یک پیشنهاد تخفیف ۴۰ درصدی به طور کاملاً واضح بیان شده است.
- حس فوریت و نیاز ایجاد کنید- سعی کنید در ایمیل تبلیغاتی خود حس فوریت را به کاربران القا نموده و آن ها را به خرید ترغیب نمایید به طوری که مشتری حس کند در صورت نادیده گرفتن این پیشنهاد، مجدداً در آینده چنین فرصت مناسبی برای او پیش نخواهد آمد. در مثال فوق، بازه زمانی مشخصی برای استفاده از پیشنهاد تخفیف در نظر گرفته شده است. در ایمیل خود عبارات ترغیب کننده مانند “الان خرید کنید” را به کار ببرید.
- ایمیلتان کوتاه باشد- در ایمیل های تبلیغاتی نیازی به ارائه توضیحات گسترده نیست. فقط کافی است با کمترین کلمات و کوتاه ترین جملات، پیشنهاد خود را مطرح نموده و به مشتری بگویید که چگونه و تا چه زمانی می تواند از این پیشنهاد بهره ببرد. در مثال زیر، پیشنهاد مورد نظر در کمتر ۴۵ کلمه مطرح شده است.
۲- ایمیل فهرست محصولات جدید
هدف: معرفی محصولات و خدمات جدید به مشتریان. در واقع این ایمیل نیز یک نوع ایمیل تبلیغاتی است که طی آن شما اطلاعات مشتریان خود را به روز نموده و در ضمن به آن ها پیشنهادی برای خرید ارائه می دهید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها می توانند برای معرفی محصولات و خدمات خود از این ایمیل بهره ببرند اما بیشترین کاربرد این نوع ایمیل در صنعت مد و کسب و کارهای خرده فروشی است.
سطح دشواری: ۲- بیشتر زمانی که برای این ایمیل می گذارید باید صرف تهیه یک تصویر عالی از محصول جدید شود. این نوع ایمیل نیازی به متن طولانی ندارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل فهرست محصولات جدید:
• بلافاصله پس از رسیدن محصول جدید، به مشتریان ایمیل بزنید- پس از دریافت یا تولید محصول جدید، در اولین فرصت ممکن ایمیل را آماده نموده و در ارسال آن تعلل نکنید. این نشان می دهد که شما به فکر مشتریان خود هستید و می خواهید آن ها همیشه جدیدترین ها و بهترین ها را داشته باشند.
• یک تصویر خیلی عالی تهیه کنید- منظور از “تصویر عالی” یک عکس هنری نیست بلکه منظور تصویری است که محصول جدید را به طور کامل و در یک نگاه به مشتری معرفی نماید. در واقع در این نوع ایمیل، تصویر بیشترین اهمیت را دارد. این نوع ایمیل، شامل یک تصویر عالی به همراه کمترین کلمات ممکن است.
• عبارت مورد نظر خود را در عنوان ایمیل بیان کنید- همان طور که می دانید باز شدن یا نشدن ایمیل توسط کاربر تا حد زیادی به عنوان آن بستگی دارد. مشتری شما اگر بداند در این ایمیل چیز جدید و جالبی مطرح شده است، به احتمال زیاد آن را باز خواهد کرد. بنابراین در عنوان ایمیل خود از عبارات مناسب مانند “جدیدترین های این هفته” استفاده کنید.
۳- ایمیل خبرنامه
هدف: آگاه سازی مشتریان در مورد اخبار شرکت، معرفی هر چه بیشتر برند خود و افزایش ارتباط با مشتریان.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: ۳- ایجاد یک خبرنامه قوی و ارزشمند ممکن است زمان بر باشد اما ابزار ارزشمندی برای بازرایابی است.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل خبرنامه:
• خبرنامه به معنای یک متن خبری طولانی نیست- متن خبرنامه را به بخش های کوتاه، جذاب و قابل درک تقسیم کنید. عکس، پیشنهاد و … را نیز به خبرنامه خود بیفزایید.
• طراحی چشم نوازی برای خبرنامه خود داشته باشید- فکر کنید که خبرنامه شما یک روزنامه کوچک است. بین بخش های مختلف آن فاصله بگذارید. از فونت ها و رنگ های مناسب استفاده کنید. خلاصه این که آن را تمیز و مرتب طراحی کنید.
• اطلاعات تماس خود را در خبرنامه جای دهید- هدف اصلی خبرنامه، افزایش فروش نیست اما باید اطلاعات تماس خود را در جایی از خبرنامه که به راحتی قابل مشاهده باشد قرار دهید تا اگر کسی نیاز به برقراری ارتباط با شما داشت به راحتی بتواند اطلاعات تماس شما را پیدا کند.
توصیه هایی برای ایجاد محتوای خبرنامه:
• محتوای خبرنامه باید برای خوانندگان مفید باشد- شما از مشتریان خود می خواهید تا با کسب و کار شما بیشتر آشنا شوند و در مورد اطلاعات مرتبط با این حوزه کاری به خبرنامه شما تکیه کنند پس باید جزء جزء محتوای خبرنامه شما حاوی مطالب ارزشمند باشد.
• یک روند منظم برای ارسال خبرنامه داشته باشید- شما می خواهید که مشتریان، خبرنامه شما را دنبال کنند پس باید در ارسال آن نظم و پیوستگی داشته باشید. مثلاً روز آخر هر ماه یا روز پانزدهم هر ماه خبرنامه را ارسال کنید. به هر حال هر روندی را در پیش می گیرید ادامه دهید و هر ماه آن را تغییر ندهید.
۴- ایمیل خوش آمد گویی
هدف: خوش آمد گویی به مشترکین ایمیلی جدید و ایجاد روابط خوب با آن ها.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کار ها.
سطح دشواری: ۲- ایجاد این ایمیل زیاد وقت شما را نمی گیرد اما باید دقت داشته باشید که ارسال آن با زمان عضویت مشترک جدید، زیاد فاصله نداشته باشد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل خوش آمد گویی:
• ایمیل خود را با لحن محاوره ای بنویسید- هر چند این یک خوش آمد گویی مجازی است اما باید به قدر کافی گرم و گیرا بوده و جنبه شخصی کسب و کار شما را به نمایش بگذارد.
• هدیه ای برای مشترک جدید در نظر بگیرید- برای نشان دادن خوشحالی خود از پیوستن یک فرد جدید به مشترکین ایمیلی خود، همراه با ایمیل خوش آمد گویی یک پیشنهاد هدیه نیز برای این عضو جدید داشته باشید. مثلاً یک تخفیف چند درصدی در اولین خرید یا یک خرید رایگان و … .
• مزایای این عضویت را برای اعضای جدید توضیح دهید- از مشتریان جدید خود برای عضویت تشکر نموده و برای آن ها توضیح دهید که با این عضویت چه چیزی به دست خواهند آورد و چه مزایایی شامل حال آن ها خواهد شد.
۵- ایمیل راهنمای استفاده از کالا یا خدمات
هدف: ارائه پیشنهاداتی برای مشتریان تا بتوانند از کالا یا خدمات شما بیشترین بهره را ببرند. همزمان می توانید نفوذ خود را در میان مشتریان تقویت کنید.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: ۳- این دسته از ایمیل ها حاوی اطلاعات کاربردی هستند بنابراین برای ایجاد متنی ارزشمند و کاربردی باید وقت بگذارید.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل راهنمای استفاده از خدمات یا کالا:
• محتوای ارزشمندی ایجاد نمایید- کلید موفقیت در این دسته از ایمیل ها این است که به ارائه پیشنهاداتی بپردازید که برای مشتریان جالب بوده و مورد نیاز آن ها باشد. به آن ها کمک کنید تا به مشکلات و موانع موجود فایق آیند یا روش های استفاده بهتر از کالا یا خدمات را به آن ها آموزش دهید. مثلاً اگر دوربین عکاسی می فروشید، این ایمیل می تواند حاوی آموزش نحوه استفاده از برخی امکانات خاص و کمتر شناخته شده دوربین ها باشد. یا اگر فروشنده قطعات مورد استفاده در حمام هستید، ایمیل شما می تواند در برگیرنده نحوه نصب این وسایل باشد. کسب و کار شما هر چیزی که هست، ایمیل شما باید با آن متناسب باشد.
• قبل از ارسال، ایمیل خود را چند بار بخوانید- فرقی نمی کند چه ایمیلی می فرستید، به هر حال قبل از ارسال باید چند بار آن را بخوانید. اشتباهات دستوری و نوشتاری آن را برطرف کنید و از بی نقص بودن آن مطمئن شوید.
• بر روی خدمات مشتریان تمرکز کنید- ایمیل راهنمای استفاده از کالا یا خدمات باید حس تعهد شما را به مشتری القا کند. در این ایمیل باید به مشتری بگویید “ما اینجا هستیم تا اگر به مشکلی برخوردید، آن را برای شما حل کنیم” و گزینه ای برای تماس در اختیار مشتری قرار دهید.
۶- ایمیل آموزشی
هدف: ارائه اطلاعات و دانش مرتبط با کسب و کار خود به مشتریان، که موجب افزایش حس اعتماد مشتریان به شما خواهد شد.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارها.
سطح دشواری: ۳- ایده پردازی و ایجاد یک ایمیل خوب و برجسته نیاز به صرف زمان دارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل آموزشی:
• محتواهای مرتبط را پیشنهاد بدهید- هدف از ارسال ایمیل آموزشی، افزایش روابط با مشتریان است. یکی از بهترین راه های ایجاد رابطه، آموزش دادن است. برای این منظور شما می توانید موضوعی مرتبط با کسب و کار خود را به مشتریان آموزش دهید.
• بخشی از مقاله های مورد پیشنهاد را در اختیار مشتری قرار دهید- همان طور که قبلاً اشاره شد، برای آموزش دادن مشتریان خود، می توانید محتواهای مرتبط را به آن ها پیشنهاد کنید اما سعی کنید این پیشنهاد فقط شامل عناوین مقالات مرتبط نباشد بلکه در ذیل هر عنوان، بخش کوتاهی از مقاله نیز در اختیار مشتری قرار بگیرد تا مشتری با خواندن آن بتواند حدس بزند که این مقاله برای او مفید خواهد بود یا نه. در پایان این توضیحات کوتاه، گزینه “مطالعه بیشتر” را قرار دهید تا کاربر بتواند برای دسترسی به متن کامل مقاله به وبلاگ یا وبسایت شما مراجعه کند. به این ترتیب ترافیک سایت خود را نیز افزایش می دهید.
• یک پیشنهاد تشویقی کوچک را نیز در ایمیل آموزشی خود بگنجانید- در کنار مقاله آموزشی خود، می توانید یک پیشنهاد کوچک نیز ارائه کنید اما دقت داشته باشید که این یک ایمیل آموزشی است و پیشنهاد جنبی ارائه شده نباید طوری باشد که بخش عمده توجه کاربر را به خود جلب نماید.
۷- ایمیل تمدید کالا یا خدمات
هدف: یادآوری زمان تمدید کالا یا خدمات به مشتریان.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کارهایی که خدمات و کالاهای آن ها به طور دوره ای و منظم نیاز به تکرار یا تعمیرات دارند. مانند کارتریج پرینترها، واکسیناسیون حیوانات خانگی و … .
سطح دشواری: ۳- این نوع ایمیل به متن ها و تصاویر خاصی نیاز دارد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل تمدید:
• در فراخوانی برای اقدام، صریح باشید- هدف از ارسال ایمیل تمدید، تشویق مشتری به خرید مجدد محصول یا ثبت نام مجدد برای دریافت خدمات است. با این کار می توان فرآیند خرید را تا حد امکان برای مشتری تسهیل نمود. برای این منظور گزینه “همین الان تمدید کن” را به طرزی که به راحتی در معرض دید مشتری قرار بگیرد در ایمیل خود قرار دهید. در مثال زیر با در دسترس قرار دادن این گزینه (Re-order now)، مشتریان به راحتی قادر به تمدید خدمات واکسیناسیون حیوانات خانگی خود خواهند بود.
• در ایمیل خود، اهمیت تمدید را به مشتریان یادآور شوید- به مشتریان خود بگویید که چرا روش تمدید نسبت به ثبت نام عادی روش بهتری است و چه منافعی برای آن ها دارد. مثلاً در مثال فوق ممکن است با تمدید خدمات، داروهای مهم برای مشتریان رزرو شود در حالی که با ثبت نام عادی برای خدمات مشابه نیاز به قرارگیری در فهرست نوبت دهی باشد. حتی می توانید برای مشتریانی که بدون وقفه و در یک چارچوب زمانی مشخص خدمات دریافتی خود را تمدید می کنند، تخفیف خاصی در نظر بگیرید.
• خریدهای قبلی مشتریان را به آن ها یادآوری کنید- البته این یادآوری، ضروری نیست اما در صورت تمایل می توانید خرید های قبلی را به صورت فهرستی برای مشتری نمایش دهید تا امکان تمدید خدمات یا محصول مشابه برای مشتری به راحتی فراهم شود.
۸- ایمیل حاوی نظرات سایر مشتریان
هدف: آگاه سازی مشتری از نظر و دیدگاه سایر مشتریان نسبت به محصولات یا خدمات ارائه شده و بازخورد گرفتن از مشتری.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کار ها
سطح دشواری: ۴- جمع آوری نظرات مشتریان نیاز به زمان زیادی دارد. ممکن است مشتریان تمایلی به پاسخ به سوالات نظر سنجی نداشته باشند و برای این کار نیاز به اصرار و پافشاری شما باشد.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل نظرات مشتریان:
• ایمیل خود را زیبا طراحی کنید- در ایمیل نظرات مشتریان، عناصر طراحی بسیار مهم هستند. شما به طراحی نیاز دارید که هم به راحتی قابل خواندن باشد و هم چشم بیننده را به خود جلب کند. در مثال زیر ایمیل حاوی نظرات مشتریان یک خرده فروش لباس را می بینید. در این ایمیل نظرهای مشتریانی که از خرید خود راضی بوده اند در کنار کالای خریداری شده قرار داده شده. به این صورت هم دیدگاه مثبت مشتریان قبلی و هم کالای مورد نظر به خوبی در معرض دید کاربر قرار می گیرد.
• ایمیل شما حتماً حاوی یک تصویر باشد- از تصویر متناسب با کسب و کار خود استفاده کنید. اگر کالاهایی مانند لباس، کیف، وسایل تزئینی و … می فروشید عکس مورد استفاده شما باید به خوبی گویای مشخصات و کاربرد کالا باشد. اما در مورد موسساتی مانند موسسه نگهداری سالمندان یا موسسه خدمات بهداشتی و … از چه عکسی باید استفاده کرد؟ در این گونه موارد، اگر به دنبال یک عکس تاثیر گذار هستید می توانید از مشتریانی که در نظر سنجی شرکت می کنند بخواهید تا تصویری مرتبط با خدمات دریافت شده را نیز برای شما ارسال نمایند.
• اطلاعات بیشتری در اختیار مشتری قرار دهید- نقل قول نظرات مشتریان خوب است اما باید برای ارائه اطلاعات بیشتر به مشتری نیز راهی بیابید. همچنین باید لینکی برای اعلام نظر مشتری نیز در دسترس وی قرار بگیرد.
۹- ایمیل نظر سنجی
هدف: جمع آوری اطلاعات مفید و کاربردی برای استفاده در روند بهبود تجربه کاربر.
کسب و کاری که می تواند از این ایمیل بهره ببرد: همه کسب و کار هایی که در پی پیشرفت و بهبود هستند.
سطح دشواری: ۴- باید برای آماده سازی سوالات نظرسنجی و نوشتن ایمیلی حاوی لینک فرم نظر سنجی، به اندازه کافی وقت بگذارید.
سه توصیه برای ایجاد ایمیل نظرسنجی:
• برای مشتری توضیح دهید که چه چیزی در انتظارش است- اگر از مشتری می خواهید که در نظرسنجی شما شرکت کند باید دلیل قانع کننده ای برای او داشته باشید.
• هدف نظرسنجی را برای مشتری توضیح دهید- علاوه بر ایجاد انگیزه برای شرکت در نظرسنجی، روشن بودن هدف شما از نظرسنجی نیز ضروری است. هدف شما ممکن است انجام پژوهشی مرتبط با یک محصول باشد یا توسعه و بهبود کسب و کارتان یا هر چیز دیگری. نکته مهم این است که مشتری باید هدف از انجام این نظرسنجی را بداند.
• برای دسترسی مشتری به فرم نظرسنجی، راه آسانی را در نظر بگیرید- برای دسترسی مشتری به فرم نظرسنجی باید لینک کاملاً مشخصی را در ایمیل خود بگنجانید. در این ایمیل امکان دسترسی به فرم نظرسنجی را با کلید نسبتاً بزرگ و کاملاً واضحی برای مشتری فراهم کنید و علاوه بر این در بخش پایانی ایمیل با عبارت کوتاهی به رنگ قرمز، مجدداً برای ترغیب کاربر به شرکت در نظرسنجی تلاش کنید.
دو توصیه برای اینکه ایمیل نظر سنجی شما کاربردی تر باشد:
قبل از اینکه ایمیل خود را ارسال کنید باید از کاربردی بودن آن مطمئن شوید. برای این منظور توصیه هایی برای شما داریم:
۱- سوالات را به دقت انتخاب کنید
اگر بخواهید اطلاعات خوبی از نظرسنجی به دست بیاورید باید سوالات خوبی بپرسید. از موضوع مورد بررسی خود فاصله نگیرید. بعد از آماده کردن سوالات، دوباره آن ها را بخوانید و با توجه به موضوع مورد بررسی سعی کنید بهترین کلمات را برای طرح سوالات انتخاب نمایید. دوباره و دوباره سوالات را ویرایش کنید تا به بهترین و قابل درک ترین حالت ممکن دست پیدا کنید.
۲- پرسشنامه را به کوتاه ترین شکل ممکن تنظیم نمایید
اگر مشتری با یک پرسشنامه طولانی و خسته کننده مواجه شود، به آن پاسخ نخواهد داد. پرسشنامه خود را طوری تنظیم کنید که پاسخ دادن کامل به آن، بیش از ۵ دقیقه وقت مشتری را نگیرد.
امیدواریم این توصیه ها برای شما مفید باشد و با به کار بردن آن ها بتوانید بازاریابی ایمیلی خود را ارتقاء دهید.
منبع : web24.ir