تبلیغات اینترنتی یعنی
بدون شک تبلیغات بر فرهنگ و به ویژه فرهنگ عمومی، تاثیری مستقیم و بسزا میگذارد. تمام کارشناسان ارتباطات اجتماعی بر این باورند که تبلیغات به نوعی دستکاری هدفمند افکار عمومیبرای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است. این اهداف گسترهای از مقاصد سیاسی تا خرید یک کالای مصرفی را دربر میگیرد.
منطق رسانهها در شکل دادن به ادراک افکار عمومیپیرامون مسئله خاص نقشی بسزا و درخور توجه دارند. این برگ برندهای ایست که صاحبان بسیاری از رسانهها; چه رسانههای سنتی مانند رادیو، تلویزیون و مطبوعات; و چه ابررسانه مدرن هزاره سوم یعنی شبکه جهانی اینترنت، با درک موقعیت و جایگاه آن به مقاصد خود نائل آمدهاند. در این میان تبلیغات بخش خاصی را در این جهتگیری به خود اختصاص میدهد. حوزه تبلیغات در چندین ساله گذشته فرازونشیبهای زیادی را پشت سر گذاشته است. امروزه در بسیاری از کشورهای دنیا مبالغ هنگفتی صرف تبلیغات در عرصههای مختلف میشود.
به خاطر اهمیت این موضوع است که تبلیغات خود به یک رشته تخصصی و آکادمیک بدل شده، هر روزه روشها و متدهای جدیدی توسط کارشناسان و متخصصان تبلیغات به وجود میآید. اما نقش ابزارهای ارتباطی و تکنولوژیکی را در این میان نمیتوان و نباید نادیده گرفت. این عرصه نیز مانند بسیاری از حوزههای دیگر تحت نفوذ و سیطره! فناوری ارتباطات و اطلاعات قرار گرفته است.
شبکه های ارتباطی مانند شبکه اینترنت باعث به وجود آمدن جهشهای بزرگ و ارزشمندی در این عرصه برای رسیدن به اهداف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شدهاند. امروزه تبلیغات آنهم از نوع اینترنتی جای خود را به خوبی باز کرده است، مطمئنا با نگاهی گذرا به میزان و حجم مبادلات پولی در دنیا و از طریق تبلیغات اینترنتی این نکته را تایید خواهید نمود. پس موضوع نوشتار این شماره ما کاملا واضح است، تبلیغات اینترنتی.
تبلیغات یعنی….
در معنای گسترده تبلیغات فن تحت تاثیر قرار دادن عمل انسان از طریق دستکاری تصورات اوست. به گفته کارشناسان ارتباطات، تبلیغات نوین تلاشی است در جهت ایجاد و یا شکل دادن رخدادها برای تاثیرگذاری عامه مردم و یا یک کار فکری و جمعی. آنچه که امروز به عنوان تبلیغات نو و جدید میشناسیم ریشه در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم در کشور ایالات متحده آمریکا دارد.
اما به طور کلی برای تبلیغات اعم از سیاسی و یا تجاری میتوان ۳ دوره تاریخی قبل از انقلاب گوتنبرگ و اختراع و تکمیل ماشین چاپ را درنظر گرفت. به قول بسیاری از کارشناسان علوم ارتباطات یکی از موارد بسیار مهم در روند یک پروسه ارتباطی، کانال ارتباطی موجود که از طریق آن با مخاطب ارتباط برقرار میشود، از اهمیت خاصی برخوردار است. اگر نخواهیم به شدت نظر مارشال مکلوهان بگوییم «وسیله ارتباطی همان پیام است»، لااقل میتوانیم به تاثیرگذاری نوع کانال ارتباطی با مخاطب اذعان کنیم.
در بسیاری از اهداف ارتباطی در اینجا تبلیغات، بسیاری از کارشناسان تبلیغات بر این باورند که نوع مجرای انتخابی برای هر موضوعی مزیتها و محدودیتهای خاص خود را دارد. تبلیغات از طریق شبکه موردی است که روز به روز بر موارد استفاده آن اضافه میشود و بر حجم تاثیرات آن افزوده میگردد. اما ببینیم تبلیغات اینترنتی چیست؟
چه برتری هایی نسبت به تبلیغات در رسانههای سنتیتر دارد و وضعیت این پدیده در کشور ما چگونه است.
تبلیغات اینترنتی یعنی…
تبلیغات اینترنتی یعنی نمایش دادن نام، علائم تجاری، پیام و یا شعار موردنظر شما در سایتهای پربیننده، در مورد شرکت، کالا و یا خدماتی که میخواهید عرضه کنید. ابعاد مشخص و معیینی برای آگهیهای تجاری در اینترنت وجود دارد که به این فرمها بنر گفته میشود. این آگهی یا به صورت ثابت نمایش داده میشود و یا به صورت متحرک. به هر حال کاربر پس از اتصال به لینک آگهی وارد سایت موردنظر شده.
اطلاعات کاملی را درباره شرکت و یا کالای مورد تبلیغ به دست میآورد. امروزه در بسیاری از نقاط دنیا تبلیغات با بنر مرسوم است. فرانک کاتالانو مشاور برجسته بازاریابی در سیاتل آمریکا میگوید: اگر بخواهیم میزان آشنایی با تبلیغات بنر را به مراحل مختلف شناخت افراد تشبیه کنیم، مثل این است که بگوئیم اکنون در پنجمین جلسه ملاقات با بنر قرار داریم، اولین جلسه ملاقات با اشخاص جدید معمولا جلسه آشنایی است و در جلسات بعد به تدریج اطلاعات بیشتری در باره ملاقات شونده پیدا میکنیم و خصوصیات او را بهتر میشناسیم.
سخن او اشاره به این نکته است که بسیاری از آگهی دهندگان به شناخت کاملتری از تبلیغات بنر( Banner Advertising) نیاز دارند تا بتوانند به خوبی از آن استفاده کنند. بر اساس آمار سازمان بینالمللی تبلیغات IAB ) )، در سال ۲۰۰۰ میلادی، تبلیغات از طریق بنر ۴۷% کل تبلیغات آنلاین را تشکیل داده است. به ویژه اگر توجه کنیم که رقم کل تبلیغات آنلاین در این سال ۲/۸ میلیارد دلار بوده، بیشتر به اهمیت این نوع تبلیغات پی میبریم. البته باید به این نکته اشاره کرد که تبلیغات اینترنتی فقط به تبلیغات از طریق بنر محدود نمیشود، ذکر این نمونه جهت توجه به اهمیت تبلیغات در اینترنت است.
خصوصیت تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی دارای ویژگیها و مزایای بیشماری است که باعث شده است این روش از دیگر روشها زودبازدهتر و موفقتر باشد. اولین و سادهترین ویژگی دستیابی به بازار بزرگی بهاندازه بازار جهانی است. این یکی از سادهترین و در عین حال حیاتیترین ویژگی تبلیغات از طریق اینترنت میباشد. این در حالی است که هر روزه با افزایش تعداد کاربران اینترنتی به خصوص در کشور ما به وسعت بازار افزوده میشود و با توجه به اینکه اغلب کاربران اینترنتی در زمره افراد تحصیلکرده، جوان و با درآمد متوسط رو به بالا هستند، مطمئنا از قدرت خرید بیشتری برخوردار خواهند بود.
اولین قدم برای یک فعال اقتصادی برای عرضه کالا و یا خدمات خود تعیین بازار مصرفی میباشد. خوب این بازار در اختیار شماست، به وسعت تمام کشورهای موجود ثبت شده در نقشه! دیگر چه میخواهید؟ اما نکته بعدی، راستی مهمترین، سادهترین و حیاتیترین معجزه شبکه جهانی اینترنت را که به خاطر دارید، اگر جواب شما «سرعت در اطلاعرسانی» است میتوانید آن را به عنوان دومین برتری تبلیغاتی اینترنتی درنظر بگیرید.
یکی از مهمترین عناصر در یک اقتصاد موفق، سرعت اطلاعرسانی در مورد کالاها و خدماتی است که یک شرکت و یا موسسه ارائه میدهد. این یعنی پیشی گرفتن از سایر رقبا. نکته بعدی اقتصادی بودن یک فعالیت است، تبلیغات از طریق شبکه اینترنت در مقایسه با دیگر رسانههای سنتی از هزینه قابل قبولتری برخوردار است.
اگر مقایسهای سادهای از تبلیغات در رسانهای مانند تلویزیون با اینترنت داشته باشیم خواهیم دید که به طور کلی علاوه بر اقتصادی بودن داشتن آگهی در اینترنت نسبت به همان آگهی در تلویزیون، مسائل دیگری چون داشتن محدودیت زمانی، مکانی نیز از دسته مواردی است که باعث میشود تبلیغات اینترنتی به عنوان راهحل موثرتر انتخاب شود.
اینترنتی توانایی بالایی در رساندن اطلاعات و یا به طور کل هر نوع پیامیرا به مخاطبان و کاربران خاص دارد. اگر باز به همان تلویزیون مراجعه کنیم خواهیم دید که مخاطبان رسانهای فراگیر همچون تلویزیون گستره وسیعی از افراد، اقشار و طبقات را در مقاطع مختلف سنی و تحصیلی دربر میگیرد. اما در شبکه اینترنت شما میتوانید انتخاب خود را هدفمند کرده و با توجه به علائق و سلایق کاربران نوع سایت خود را انتخاب کنید.
شما همینطور میتوانید ارزیابی دقیقی از میزان نمایش و مشاهده آگهی خود در سایتها داشته باشید، کاری که شاید در رسانههای سنتی نظیر رادیو، تلویزیون و یا مطبوعات به دقت قابل انجام نباشد. تعاملی بودن شبکه اینترنت این امکان را در اختیار عرضهکننده و مصرفکننده میگذارد که بدون واسطه و به صورت مستقیم با یکدیگر در تماس باشند.
سهم تبلیغات اینترنتی
تبلیغات اینترنتی روز به روز جای خود را در بنگاهها، موسسات و یا شرکتهای اقتصادی باز میکند. بسیاری از فعالان اقتصادی و صاحبان کالا و خدمات در دنیا با رسیدن به درک صحیحی از مزایای استفاده از اینترنتی به عنوان ابزاری برای تبلیغ کالا و خدمات خود، سهم زیادی از هزینههای تبلیغی خود را به این امر اختصاص دادهاند تا شاهد بازگشت بهتر و بیشتر سرمایه خود باشند.
با نگاهی به آمارها و ارقام و همچنین تحقیقات انجام شده در دنیای خواهیم دید که این شیوه از تبلیغ به سرعت جایگزین روشهای سنتی شده است. برای مثال بازار تبلیغات آنلاین انگلستان در سال گذشتهمیلادی به بیش از ۳ میلیارد دلار رسید که این مقدار سه برابر بازار تبلیغات رادیویی در این کشور است.
این در حالی است که اینترنت پس از روزنامهو تلویزیون، سومین بازار بزرگ تبلیغات به شمار میرود. تبلیغات آنلاین با توجه به مزایایی که دارد، در سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است. افزایش روز افزون شمار کاربران اینترنت در انگلستان موجب شده تا بسیاری از تاجران سعی کنند تبلیغات خود را به این رسانهفراگیر معطوف کنند.
به طور کلی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵، استفاده از رادیو در انگلستان، هفتهای ۳۴ دقیقه کاهش پیدا کرده است و در مقابل استفاده از اینترنت در این جامعه، هفتهای ۱۹ دقیقه رشد داشته است، این در حالی است که رشد تماشای تلویزیون در هفته، ۱۱ دقیقهگزارش شده است.