سایت خود را حرفه‌ ای طراحی کنیم

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

سایت خود را کمی حرفه‌ ای تر طراحی کنیم

با تولید نرم‌افزارهاى بسیارى که براى طراحی سایت در نظر گرفته شده‌اند، امروزه به تقریب مى‌توان گفت که هر فرد با حداقل معلومات کامپیوترى مى‌تواند صفحات وب خود را تولید نماید.

اما آنچه که باعث تفاوت یک طراحی سایت حرفه‌اى با یک طراحی سایت آماتور مى‌شود، رعایت برخى نکات کوچک اما مهم است. در نظر گرفته این قوانین نانوشته باعث محبوبیت سایت خواهد شد و در نتیجه رضایت بازدیدکنندگان را در پى خواهد داشت. در این مطلب سعى شده تا هر آنچه از این نکات را که قابل دسته‌بندى است، بازگو نمایم:

۱- قبل از هر چیز بگذارید اصطلاح WYSIWYG را برایتان شرح دهم. این حروف خلاصه جمله What You See Is What You Get مى‌باشد که مى‌توان آن را به این صورت ترجمه کرد: «هر آنچه که مى‌بینید، همان را دریافت خواهید کرد.».

شما با این اصطلاح بطور ملموسى برخورد داشته‌اید. زمانیکه شما با یک واژه‌پرداز مانند Microsoft Word کار مى‌کنید، در حقیقت در حال استفاده از برنامه‌اى هستید که با همین روش طراحى شده است. به عبارت دیگر هر آنچه که شما بر روى صفحه نمایش خود مى‌بینید، همان چیزى است که هنگام چاپ آن از چاپگر دریافت مى‌کنید. متاسفانه بر روى وب رعایت این روش تقریبا غیرممکن است. یعنى آنچه را که شما به عنوان یک طراح وب طراحى کرده‌اید، لزوما همانى نیست که توسط بازدیدکنندگان دیده مى‌شود. این تفاوت دریافت از امکانات سخت‌افزارى بازدیدکنندگان ناشى مى‌گردد.

زیرا که بازدیدکنندگان شما از امکانات مشابه کامپیوتر شما استفاده نمى‌کنند و همواره امکان این وجود دارد که کارت گرافیک و یا حتى تنظیمات صفحه نمایش آنها با شما متفاوت باشد.

۲- همواره این را به خاطر داشته باشید که طراحى یک صفحه وب با طراحى یک صفحه متنى مانند نامه متفاوت است. درست است که بعضى از کلیدهاى کنترلى در یک واژه‌پرداز و یک ویرایشگر صفحه وب مشابه هستند ولى این دلیل نخواهد شد که از هر دو به یک صورت استفاده نمایید. پس اصول طراحى سایت با طراحى یک صفحه متنى متفاوت است.

۳- نکته‌اى که شاید اکثرا به آن توجهى ندارند این است که تعداد زیادى از کاربران ناچاراً و یا به دلخواه خود صفحات را در حالت گرافیکى مشاهده نمى‌کنند. درست است که گرافیک جلوه صفحات وب است و به آن نمایى زیبا مى‌بخشد اما باید در نظر داشته باشید که دست کم یک میلیون نفر از کاربران اینترنت جزو دسته مذکور هستند. پس صفحات خود را طورى طراحى کنید که این افراد هم به راحتى قادر به استفاده از آن باشند.
استفاده از متون در فرمت گرافیکى مشکل فراوانى را براى آنها فراهم مى‌کند، در طراحى خود این دسته را هم در نظر بگیرید.

۴- از استفاده کردن از اسکریپتهایى که جلوه هاى بصرى دارند حتى‌الامکان پرهیز کنید. برخى از این اسکریپتها ممکن است که در برخورد اول جالب به نظر برسند اما برخوردهاى متعدد با آن، دلزدگى را براى بازدیدکنندگان دائم شما به همراه خواهد داشت.
لابد مى دانید که سرمایه‌هاى یک سایت بازدیدکنندگان دائم آن هستند پس از استفاده بى‌مورد از اسکریپتهایى مانند ساعت گردان به دور ماوس و رنگهاى زمینه متغیر خوددارى کرده و با این کار علاوه بر سریع کردن دانلود صفحه، مشترکان بازدید خود را فرارى ندهید. بدانید که اینگونه جذابیتها تاریخ مصرف داشته و جلوه‌هاى بصرى با تکرار جذابیت خود را از دست مى‌دهند.

۵- و اما هسته اصلى یک سایت محتواى آن است. در نکته قبلى گفته شد که جذابیت ظاهرى به مرور از بین مى‌رود. با یک دیدگاه طنزگونه، جذب مخاطب براى یک سایت کمى مانند انتخاب همسر است. همانطور که زیبایى درونى یک فرد مهمتر از زیبایى ظاهرى اوست، محتواى یک سایت هم ارزشمندتر از ظاهر آن است. درست است که افراد بسیارى براى سرگرمى به اینترنت مراجعه مى‌کنند اما این دسته از افراد، کاربران حرفه‌اى نیستند.

این است که شما با هر علاقمندى مى‌توانید سایت خود را در همان زمینه ایجاد کنید و مطمئن باشید که در این گستره وسیع، همواره افرادى پیدا مى‌شوند که در این علاقمندیها مشترکاتى با شما دارند. آنها همان بازدیدکنندگان دائمى هستند. با پرمحتوا کردن سایت خود آنها را حفظ نمایید. مهم این نیست که شما به چه چیزهایى علاقمندید، آن ممکن است ماکت‌سازى، آشپزى، کامپیوتر و یا فضا باشد، شما مى‌توانید در همان زمینه در سایت خود مطلب قرار دهید.

۶- بسیارى از کاربران از مرورگرهایى متفاوت از شما استفاده مى‌کنند. در حالیکه بیشتر کاربران بر طبق آمار از IE یا Netscape استفاده مى‌نمایند (واقعا مى‌توان تا این حد به آمار متکى بود آن هم زمانیکه بازار رقابت شدید است؟)، باید در نظر داشته باشید که افراد زیادى هم از آنها استفاده نمى‌کنند پس صفحات خود را طورى طراحى نکنید که فقط در یکى از آنها قابل مرور باشد.
سایت شما باید طورى طراحى شود که عده‌اى از بازدیدکنندگان (که طبعا سلیقه‌اى متفاوت از نظر مرورگر و مشترک از نظر علاقمندى دارند) از بازدید آن محروم نگردند.

۷- این نکته را بدانید که اصولا یک جستجوگر وب (وبگرد) براى رسیدن به جواب مورد نظر خود عجله زیادى دارد و قصد دارد که در کوتاهترین زمان به موضوع خود دسترسى پیدا کند (۱۰ تا ۱۵ ثانیه بر طبق آمار). صفحاتى که حجم زیادى دارند و یا با گرافیک سنگینى طراحى شده باشند، سریعا حوصله آنها را سر خواهد برد و قبل از اینکه مطالبتان را به نظرشان برسانید، صفحه سایت شما را بسته و سراغ سایت بعدى خواهند رفت.

پس حجم صفحات خود را چه از نظر گرافیک (که قبلا درباره چگونگى آن مطلبى نوشتم) و چه از نظر طول مطالب کاهش دهید. لزومى ندارد که جملات خود را خلاصه کنید تا مطلبتان طولانى نشود. کافیست که آنها را دسته‌بندى کرده و در صفحات متعدد قرار داده و با فراپیوندها (Hyper Link) مطالب و صفحات را به هم مربوط نمایید.

۸- از قرار دادن تصاویر متحرک در سایت خود به مقدار زیاد پرهیز کنید. درست است که استفاده از تصاویر متحرک صفحه شما را زیبا مى‌کند، اما استفاده از آنها بصورت متعدد مانند این است که به غذاى خود زیادى نمک بزنید و مسلما غذاى شور به ندرت مورد پسند قرار مى گیرد.
این موضوع را براى تبلیغات احتمالى سایت خود هم در نظر بگیرید. وجود بنرهاى تبلیغاتى متعدد (که معمولا با طرح‌هاى افکتهاى مختلف طراحى مى‌شوند) نه تنها باعث خستگى چشم بازدیدکنندگانتان مى‌شود بلکه یکدستى طراحى و هماهنگى رنگها را در سایت تان آسیب‌پذیر خواهد نمود.

۹- جداول (به عبارت دیگر ستون‌هاى) موجود در صفحه خود را بطور ثابت مقداردهى نکنید. آنها را بصورت نسبى (درصدى) تنظیم کنید که در مونیتورها و مودهاى نمایشى مختلف درصدى از عرض مونیتور باشند. اگر جداول شما مثلا براى مود ۱۰۲۴ در ۷۶۸ طراحى شده باشد ممکن است که در مود ۸۰۰ در ۶۰۰ از صفحه بیرون بزند و به اصطلاح باعث اسکرول صفحه بصورت افقى گردد. این مساله به هیچ وجه خوشایند بازدیدکنندگان نیست پس جدا از آن پرهیز نمایید.

۱۰- وقتى که براى جلب مخاطب در سیستمى عضو مى‌شوید که با باز کردن یا بسته شدن سایت شما، سایت دیگرى باز مى‌شود در حقیقت مزاحمت براى بازدیدکننده خود ایجاد کرده‌اید. در این حالت هر چقدر هم که او از سایت شما راضى باشد، نباید امید چندانى به بازگشت مجدد وى داشت چرا که مزاحمت در وب هم آزاردهنده است.
بگذارید که او با میل خود صفحه شما را به فهرست صفحات محبوب (Favorites) اضافه کند (Bookmark)، نه اینکه با پیغامها و پنجره هاى متعدد حوصله او را سر ببرید. این را هم به خاطر بسپارید که استفاده از ترفندهایى که باعث پیش‌فرض شدن سایت شما در مرورگر بازدیدکننده مى‌شود، ترفندى قدیمیست که جز مزاحمت نتیجه‌اى در بر نخواهد داشت.

۱۱- امروزه استفاده از فریم ها در طراحى سایت کارى اصولى نیست. این مساله براى بازدیدکنندگان مشکلات متعددى از قبیل سردرگمى در یافت و ثبت آدرس صفحات و چاپ مطالب موجود در صفحه به دنبال خواهد داشت.

۱۲- در بکار بردن فونتهاى صفحه خود دقت کنید. برخى از فونتها هستند که بطور پیش‌فرض در سیستم عامل تمام بازدیدکنندگان موجودند (مانند فونت Tahoma). استفاده از فونتهاى فانتزى صفحه را تنها براى عده محدودى که آن فونت را نصب کرده‌اند قابل بازدید مى‌سازد. اگر صفحه خود را براى فونت خاصى آماده کنید، بسیارى از بازدیدکنندگان یا نمى‌توانند مطالب را ببینند و یا آن را با فونتهایى دیگر خواهند دید که ممکن است نسبت هاى موجود در صفحه شما را بهم بزند. قرار دادن فونت شما براى دانلود در گوشه‌اى از صفحه هم دردى را دوا نمى‌کند. اغلب کاربران حوصله دانلود فونت مورد نظر شما را ندارند و این در حالیست که شما با این کار آنها را مجبور کرده اید که سایت را آنگونه که شما مى‌خواهید ببینند نه آنگونه که خود مى‌خواهند.

۱۴- طراحی سایت شما باید بگونه ای باشد که مشخص کند صفحات داخلى و فرعى آن سایت خود را طورى طراحى کنید مربوط به کدام سایت است. بسیارى از بازدیدکنندگان مستقیما وارد صفحات داخلى مى‌شوند بدون آنکه صفحه اول سایت تان را دیده باشند. پس لینک هاى صفحات دیگر را در صفحات داخلى تعبیه کرده و هویت سایت را در آنها هم مشخص نمایید.

۱۵- آیا مى‌دانید که تنها ده درصد از بازدیدکنندگان قسمتهاى پایینى صفحه را مى‌بینند؟ پس مطالب مهم را در قسمتهاى بالایى صفحه خود قرار دهید.
نکات فوق هر چند به تنهایى کوچکند اما در کنار هم عوامل تعیین کننده در محبوبیت یک سایت هستند و رعایت آنها براى طراحان حرفه اى وب ناگزیر است.
منبع:
http://www.itiran.com/?type=article&id=469

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟