شباهت آفلاین و آنلاین: موتور جستجوگر و شکارچی

خدمات سئو ,طراحی سایت,تبلیغات اینترنتی و ثبت لینک توسط تیم گگ سئو

شباهت آفلاین و آنلاین: موتور جستجوگر و شکارچی

موتور جستجوگر نیز بعد از خواندن محتوای سایت بخشهای زاید را دور می ریزد (کلمات بنجل) و بقیه را با خود می آورد، گروه بندی می کند، فشرده سازی می کند و در پایگاه داده اش قرار می دهد تا بعدا از آن استفاده نماید.

مهران در روستایی زیبا نزدیک منطقه حفاظت شده ابیورد واقع در شمال شرقی ایران زندگی می کند. او شکارچی ماهری است و همیشه با گوشت لذیذ شکار از میهمانانش پذیرایی می کند. تابستان گذشته بدون اطلاع قبلی به او سر زدم. آنجا که رسیدم خیلی خسته بودم و البته گرسنه. درست یکساعت بعد در حالیکه شکمی از عزا درآورده بودم به این فکر می کردم که مهران چگونه به آن سرعت، غذایی خوشمزه از گوشت آهو برایم آماده کرد؟ او که همان لحظه به شکار نرفته بود!
این سوال من را یاد سوال یکی از مشتریانم انداخت که قبلا به من گفته بود: چگونه گوگل در کمتر از یک ثانیه به سوالات ما پاسخ می دهد؟ مگر گوگل می تواند در این مدت کوتاه در تمام وب بگردد؟

چه فانتزی! می توانم رفتار مهران را با رفتار یک موتور جستجوگر مقایسه کنم. این مقایسه برای من که کسب و کاری آنلاین دارم جذاب است. شاید برای شما هم جذاب باشد!

مهران برای شکار، به مجوز نیاز دارد هر چند که می تواند غیر قانونی هم این کار را بکند. او می تواند از راههای بسیاری وارد منطقه حفاظت شده شود. می تواند آهو شکار کند یا کبک یا خرگوش و … . ممکن است شب به شکار برود و یا روز. جالب است بدانید که او گاهی دست خالی و بدون شکار بر می گردد.

موتور جستجوگر نیز می تواند از راههای متفاوتی به یک سایت وارد شود. این راهها همان لینکها هستند. موتور جستجوگر برای خواندن صفحات سایت مجوزهای لازم و محدودیتها را در فایل ROBOTS.TXT بررسی می کند. هر چند که می تواند آن مجوزها را به طور کلی نادیده بگیرد. موتور جستجوگر می تواند انواع فایل را بخواند: فایل DOC، PDF، HTML، PHP و … شب به سایت سر بزند و یا روز. گاهی هم که به سایت سر می زند با دست خالی بر می گردد زیرا سرور سایت جواب نمی دهد و سایت موقتا و یا برای همیشه فعال نیست.

مهران بخشهای زاید شکار را همانجا دور می ریزد و بقیه را باخود به خانه اش می آورد. گوشت را بسته بندی می کند و در فریزر قرار می دهد تا در روزهای آینده از آن استفاده نماید.

مهران اگر لذیذترین گوشت را هم در اختیار داشته باشد اما آشپز خوبی نباشد و نتواند غذای خوبی طبخ کند، برای من که کمی شکمو هستم، اوضاع نگران کننده است و او آشپز محبوب من نخواهد بود.

موتور جستجوگر هم اگر بهترین اطلاعات را در اختیار داشته باشد اما نتواند پاسخهای خوبی به سوالات کاربران بدهد، موتور جستجوی محبوب کاربران وب نخواهد بود.

برداشت های فنی:

۱) سایت شما نباید منطقه حفاظت شده باشد.
از سایت های دیگر بخواهید که به شما لینک کنند. ساختار سایت را به گونه ای طراحی و تدوین کنید که موتور جستجوگر به راحتی بتواند به بخشهای مختلف آن سر بزند. اگر شکارچی سرخود راهی شرق نمی شود تا منطقه ای حفاظت شده در آن سو بیابد موتور جستجوگر نیز تا راهی (لینکی) به سایت شما نداشته باشد روانه آن نمی شود.

۲) مجوز لازم را به موتور جستجوگر بدهید.
طراحی سایت انجام شده است که اطلاعاتی عرضه کند بنابراین ضرورتی ندارد دسترسی به آنها را محدود کنید. پس با دقت فایل robots.txt سایت خود را تهیه کنید. حتی اگر سایت شما محدودیتی ندارد این فایل را تهیه کنید و در سایت خود قرار دهید. حالا سایت شما حرفه ای تر است چون برای خود قانون دارد!

۳) در انتخاب میزبان وب سایت خود دقت کنید.
وب سایت شما باید همواره در دسترس باشد تا موتور جستجوگر بتواند با مراجعه به آن فایلهای مختلف را شکار کند.

۴) راه ورود به سایت شما تنها صفحه اول آن نیست!
اشتباه بسیاری از مدیران این است که تمام لینکها را به صفحه اول سایت خود ارجاع می دهند. اگر از سایتهای دیگر لینک درخواست می کنید به صفحات داخلی سایتتان نیز لینک کنید. صفحه اول سایتها معمولا محتوای کمی دارد و شانس کسب رتبه بالا را کاهش می دهد.

۵) هر موتور جستجوگری مهم نیست.
وقت خود را با تمرکز بر روی موتورهای جستجوگر غیر مهم تلف نکنید. آنها هیچ ارزشی برای سایتان ندارند زیرا ترافیک ناشی از آنها در عمل برابر صفر است. گوگل، یاهو، MSN و ASK در اغلب موارد کافی اند. من نیز این قانون را رعایت می کنم و به کار مهران ایمان دارم و سراغ شکارچی دیگری نمی روم.
های مهدی! امروز تو هم باید با من بیایی. با این صدا بود که من از دغدغه های ذهنی ام خارج شدم. وب و گوگل را فراموش کردم. دنیای مهران هم می تواند جذاب باشد هر چند که او اصلا نمی داند گوگل چیست!

با تشکر از آقایان رودکی و حاتمیان – وب سایت شرکت فهم

دیدگاهتان را بنویسید

توضیحات بیشتری نیاز دارید؟