۱۰ اشتباه در بازاریابی
در شرایط تجاری کنونی، بازاریابی امری ضروری است. هرچند در صورتی که روش مناسبی برای بازاریابی انتخاب نکنید به جای سودمند بودن، میتواند زیانبار باشد.
با دوری کردن از این اشتباهات رایج و معمول، از دامهای بزرگ بازاریابی دوری گزینید:
۱٫ نه هدفی، نه توقع و انتظاری:
بسیاری از شرکتها در واقع نمیدانند که از بازاریابی چه میخواهند یا انتظارشان از تلاش های شبانه روزی چیست. ابتدا اهدافتان را مشخص و تنظیم کنید. سپس، بپذیرید که بازاریابی یک مرحله است. در پایان، همواره از تناسب مراحل با اهدافتان، اطمینان حاصل کنید.
۲٫ نداشتن خرید(buy in):
مجریان، مدیران و کارمندانی که بازاریابی را باور ندارند، به طور جدی میتوانند زیان آور باشند و تمامی مراحل را تحت الشعاع قرار دهند. خرید (inbuy ) را با روشن کردن اهداف و مراحل عملیات بازاریابی تان به دست آورید.
۳٫ ترس:
شرکتها در برخورد با بازاریابی بیشتر دچار ترسی مبهم و نامحسوس میشوند. آن ها نه از خود بازاریابی، که از احتمال شکست شان در بازاریابی واهمه دارند. این ترس حتا میتواند آنان را از آغاز و ادامهی کار باز دارد. هنگامی که عملیات بازاریابی تان را راه اندازی میکنید، از اینکه بارها و بارها زمین بخورید و موفق نشوید، ترسی نداشته باشید.
۴٫ بی توجهی به آموزش:
اگر آموزشهای لازم بازاریابی را در اختیار کارمندان تان قرار ندهید، آن ها همچنان بدگمان خواهند بود و این مساله میتواند به از بین رفتن کل مراحل بازاریابی منجر شود.
۵٫ هدر رفتن سرمایه:
اجرای عملیات۵۰ دلاری که از اجزای خوبی برخوردار است، میتواند راهگشاتر از عملیات ۵۰۰۰۰ دلاری باشد که به صورت ضعیفی طراحی شده است. بسیاری از فنون بازاریابی ”سنتی“، مانند تبلیغات، نمیتوانند در برآورد و ارزیابی هزینهها نتایج قابل قبولی ارایه دهند.حداقل دو بار در سال سرمایه بازاریابی تان را ارزیابی کنید.
۶٫ اتلاف وقت اگر در رفت و آمد به گروههای شبکهای هیچگونه تجارت و داد و ستدی نمیبینید؛ وقت خود را با رفتن به آنها تلف نکنید. تمام زمان بازاریابی تان را صرف اثبات ارزشمندی آن کنید، در کنار گذاشتن قسمتهایی که درست عمل نمیکند، تردیدی به خود راه ندهید.
۷٫ نداشتن ارتباط:
اگر در بارهی برگزاری یک سمینار مهم به کارمندان تان اطلاعاتی ندادهاید، آن را برگزار نکنید. در تمامی مسایل و جرییات بازاریابی، سیاست آزادی بیان را به کار گیرید.
۸٫ نداشتن حس مسوولیتپذیری:
این مساله بدترین و بزرگترین اشتباهی است که یک شرکت میتواند مرتکب شود. داشتن اهداف واقعبینانه و عملکرد سریع برای کسانی که در کار بازاریابی هستند، ضروری است. در غیر این صورت شما به مرگ ”آری“ گفتهاید و هیچچیز را عملی نساختهاید.
۹٫ نپرداختن پاداش:
اگر در شناسایی و ارج نهادن به مهارتها و تخصصهای بازاریابی کارمندانتان سهلانگاری کنید، محرکهایی که باید به کار گرفته شوند، دچار لغزش میشوند و نتیجهای معکوس در پی خواهند داشت. راههای موفقیت در بازاریابی را که پایههایی ثابت و استوار دارند، بشناسید.
۱۰٫ نداشتن دست نوشته و بی توجهی به مکتوب کردن کارها:
گفتهاند: «هنگامی که کاری نوشته شود، انجام میپذیرد». همیشه اهداف و طرحهایتان را بنویسید و این احتمال را بدهید که هنگام نوشتن، دیدگاه و چشمانداز شما به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. اینها اشتباهات متداولی هستند که بسیاری از کسب و کار ها با آن مواجه میشوند. با پرهیز از تکرار اشتباهات بازاریابی رقبای خود، از آنان پیشی بگیرید.
مرجع: www.eMarketingway.ir